Aké sú poplatky spojené s prevodom nehnuteľnosti

prasa na sporenie so slnečnými okuliarmi
shutterstock

Našli ste bývanie podľa vašich predstáv a ste pevne rozhodnutý pre jeho kúpu?

To, čo kúpa obnáša a koľko vás bude stáť samotná nehnuteľnosť už pravdepodobne viete.
Podvedome však tušíte, že to nie je všetko a vybavenie hypotéky ako aj ostatných náležitostí nebude zadarmo.

A veruže máte pravdu.

Na čo všetko sa treba pripraviť, a ktoré poplatky bude potrebné uhradiť z vašej peňaženky?

Základ je dohoda

V prvom rade je dobré vedieť, že akékoľvek úhrady poplatkov sú výsledkom dohody medzi sprostredkovateľom a zmluvnými stranami. Táto dohoda pritom do veľkej miery závisí práve od výšky provízie pre sprostredkovateľa.

Čo sa dá získať bezplatne?

Realitné kancelárie, ako sprostredkovateľ, majú pre klientov v rámci provízie často pripravené bonusy. Väčšinou uhrádzajú:

  • Overenie podpisov na kúpnych zmluvách.
  • Základný vklad vyplývajúci za podanie kúpnych zmlúv na kataster.
  • Urýchlený vklad pri podaní kúpnych zmlúv do katastra – tu sa realitné kancelárie na poplatku spolupodieľajú. Konkrétne, z celkovej sumy 266 € uhradia sumu 66 €.
  • Výber listu vlastníctva pred zrealizovaním a po zrealizovaní prevodu nehnuteľnosti.

Myslite na to, že vyššie popísaný model platí vo väčšine prípadov, teda nie pri všetkých. Ide o bonusy realitných kancelárií, nie o ich povinnosť.

Za čo si musíte zaplatiť?

Akékoľvek náklady súvisiace s čerpaním hypotekárneho úveru ostávajú na vás. Tu možno zaradiť poplatky za:

  • vypracovanie znaleckého posudku – suma sa pohybuje od 100 – 300 €, pričom závisí od hodnoty nehnuteľnosti,
    listy vlastníctva,
  • snímky z katastrálnej mapy pre vypracovanie znaleckého posudku,
  • list vlastníctva s plombou,
  • poplatky banke za úver – tie ostávajú v réžii banky.

Nevyhnete sa ani poplatku za uloženie kúpnej ceny do notárskeho depozitu či na vinkulovaný účet. Suma začína na hodnote 50 €, no závisí od konkrétneho notára alebo banky.

Koľko vás to bude stáť?

Pripravili sme pre vás prehľad všetkých poplatkov, s ktorými sa v procese prevodu a kúpy nehnuteľnosti môžete stretnúť.

Základné Informácie

Nachystajte si 8 €, ak potrebujete z katastra tieto informácie:

  • výpis z katastra nehnuteľností, list vlastníctva,
  • kópia z katastrálnej mapy alebo mapy bývalého pozemkového katastra, kópia z pozemkovoknižnej mapy alebo mapy určeného operátu,
  • písomná alebo grafická identifikácia parciel, za každých aj začatých 20 identifikovaných parciel,
  • kópia originálu listu vlastníctva alebo kópia pozemkovoknižnej vložky alebo bývalého pozemkového katastra.

Pri vydaní druhého a ďalšieho rovnopisu týchto listín, bude vaša peňaženka ľahšia o 3 €.

Vklad do katastra

Začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti stojí 66 €.

Ponáhľate sa? V tom prípade vás urýchlenie konania bude stáť 266 €. Ako sme však už uviedli, niektoré realitné kancelárie vám z tohto poplatku uhradia 66 €. Ak podáte návrh na začatie konania elektronicky, získate navyše zľavu 50 %.

Ďalšie informácie

Pre akékoľvek iné informácie z katastra platia nasledovné poplatky:

8 €:

  • údaje o bonitovaných pôdnoekologických jednotkách, za každých aj začatých 20 parciel,
  • vydanie kópie geometrického plánu, za každých aj začatých 5 strán.

Poskytnutie katastrálneho alebo iného operátu, ktorý preukazuje vlastníctvo nehnuteľnosti, s možnosťou vyhotovenia náčrtu vás vyjde na 3 €.

Overenie štyroch vyhotovení geometrického plánu získate po uhradení sumy 27 €.

7 € si pripravte v prípade, že potrebujete:

  • overenie ďalších troch vyhotovení geometrického plánu,
  • informácie z katastrálneho operátu na zisťovanie údajov pre likvidáciu obchodných spoločností, dražby, bankové subjekty.

Pri troche šťastia môžete s dobrou realitnou kanceláriou na poplatkoch i ušetriť. Nezabúdajte, že sú vecou dohody a tá je výsledkom diskusie. Preto si na začiatku spolupráce túto otázku dobre vydiskutujte.

Sťahovanie do nového? Ukážeme vám, ako to zvládnuť bez stresu

shutterstock

Presúvanie vecí a nábytku z jednej nehnuteľnosti do druhej vie byť nočnou morou, s ktorou sa stretneme skoro všetci. Zažili sme ju aj my, a preto vám radi poradíme ako na vaše sťahovanie bez stresu.

Či malý jednoizbák alebo veľký rodinný dom, atmosféra a zážitok spojený so sťahovaním je rovnako intenzívny: „Kedy a kde sa nám nazbieralo toľko, ale naozaj že tóľkooooo vecí?“, nie je to len falošný pocit pri pohľade na kôpku krabíc, ktorú ste už stihli zabaliť. Je to realita, ktorú si užijete pri balení zvyšku vecí v izbách.

Musíte si uvedomiť, že naozaj idete presúvať celý váš slobodný alebo rodinný život, čo si bude vyžadovať účasť celého vášho ja, rodiny, pomoci priateľov alebo investíciu do sťahovacej firmy. Zmena sa neudeje mávnutím čarovného prútika.

Prieskum na začiatok neuškodí

Pred tým než začnete sťahovanie bez stresu, poprechádzajte sa po vašom domove a roztrieďte veci podľa náročnosti balenia a hýbania. Spočítajte si, ktoré spotrebiče a nábytok si budete s brať. Ak si zvyknete z elektroniky odkladať krabice, super, ak nie, obzerajte sa po najbližšom obchode, kde vám radi odložia zopár nepotrebných krabíc z tvrdého kartónu.

Môžete si ich aj kúpiť, ale čo potom? Viac oceníte spratné vrecia.

Upratovanie

Keď prehodnotíte vaše možnosti, pustite sa do upratovania nepotrebných vecí. Ak idete to nového, nechajte staré a zlé spomienky bokom a zoberte si so sebou len tie lepšie. To isté platí o oblečení, spotrebičoch aj nábytku. Čas pred sťahovaním je ideálny čas na predaj vecí prostredníctvom rôznych internetových bazárov. Nielenže zmenšíte objem sťahovania, ale môžete zarobiť na nejaký pekný vytúžený bytový doplnok.

Sťahovanie bez stresu vďaka odborníkom

Najlepšie vy sami viete ako ste časovo vyťažení. Sťahovať môžete naraz, kedy to v jeden deň otočíte viackrát alebo viacerými autami na jeden šup. Rovnako môžete sťahovať postupne, keď vám to čas dovolí. Najprv drobnosti, potom väčšie veci a spotrebiče a nakoniec nábytok. Alebo samostatne po izbách. Ak si však sťahovanie nemôžete časovo dovoliť, ideálnym riešením pre vás môže byť sťahovacia firma, ktorá sa o celý prevoz postará.

Vyžiadajte si cenovú ponuku. K vášmu dopytu nezabudnite opísať vzdialenosť, v ktorej sa bude sťahovať, napríklad či pôjde o sťahovanie poschodiami – či je k dispozícii výťah. Sťahovacie firmy bývajú spravidla poistené, čo oceníte najmä pri prenose vášho majetku a ochrane pred jeho poškodením. Takže okrem času, ktorý vám sťahováci ušetria, oceníte najmä prenos zodpovednosti.

Ak si predsa len chcete poradiť sami, môžete využiť aj ich doplnkové služby, ako je napríklad prenájom väčšieho sťahovacieho auta, baliaceho materiálu alebo skladu, kde môžete dočasne vaše zariadenie ubytovať.

stahovanie-profi.sk

Drobnosti, na ktoré nezabudnite

Pri balení budete okrem krabíc potrebovať aj bublinkové fólie či novinový papier, ktorý sa postará o väčšie bezpečie vášho krehkého majetku. Pri vkladaní jednotlivých kúskov myslite na označenie krabíc, ktoré tak pri vybaľovaní ľahšie nájdete a zaradíte do procesu zariaďovania “nového bývania”. Podobne, ak budete demontovať nábytok, všetky súčiastky, skrutky, matky či pánty dajte do samostatných balíčkov s jasným pomenovaním.

Ak v roku existuje ideálny čas na sťahovanie bez stresov, je ním jar a leto, kedy neriskujte zmoknutie, či šmyknutie sa na zamrznutom povrchu. V lete sa (ak nie sú práve tropické horúčavy) zapotíte omnoho menej ako v chladnejších mesiacoch.

Čas, ktorý venujeme sťahovaniu, môže byť pohodovým momentom v živote, kedy si aj napriek nekonečnému baleniu, škatuľovaniu a vybaľovaniu môžeme užiť moment zmeny a príchodu novej etapy nášho života.