Pure Junk je slovenská značka, ktorá z odpadu vytvára dizajnový nábytok

pure junk
Pure Junk

Projekt PURE JUNK zožal poprvý krát úspech v roku 2014 na Startup Weekende v Žiline. Maja, vy ste ste boli súčasťou pôvodnej zostavy vysokoškolákov a tvorili ste prvé produkty, ktoré formovali výraz celej značky. Čo bolo podnetom k jeho založeniu?

Podnetom bolo určite vnútorné presvedčenie o tom, že sa dajú robiť veci aj inak. Chceli sme ukázať, že pekný dizajn s dobrou prezentáciou sa môže uchytiť aj na Slovensku a to aj s ekologickým prístupom a dôrazom na dopady našej práce. V čase vzniku značky PURE JUNK sme ešte nevnímali, že zakladáme nejaký biznis, bolo to skôr o tom, že sme chceli robiť niečo viac a chceli sme to robiť inak. Ponúknuť trhu alternatívu. Teraz vidíme, že ručná práca a custom dizajn je na Slovensku ocenený a skutočne má zmysel meniť prístup k práci, ale aj jej výsledkom.

pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk

Recyklácia – je nosný prvok vašej tvorby. S akým materiálom pracujete?

Prevažná časť výroby je práve drevo, bolo to hlavne z toho dôvodu, že drevený materiál bol pre nás najjednoduchšie opracovateľný druh odpadu. Postupom času, ako sme získavali skúsenosti, sme sa začali zaujímať aj o iné materiály. Samozrejme veľa kusov nábytku, ktoré skončia v odpade, ani nepotrebujú veľa úprav a aj napriek tomu sú použiteľné. No novinkou v našej výrobe je práve kov.

Do nášho tímu pribudol nový človek – Mišo Faktor, ktorý sa s kovom stretával už dlhodobo a práca s ním mu je blízka, preto sa teraz pokúšame prepojiť jeho skúsenosti s našou výrobou a skutočne to prináša do našich produktov úplne iný vietor.

pure junk
Pure Junk

Najlepšie sa nám tvorí v priestore, ktorý zariaďujeme. Tam reálne prichádzajú nápady. Každý interiér má nejakú atmosféru a pokiaľ tvorca, alebo dizajnér toho priestoru túto atmosféru zachytí, tak dokáže dokonale pretvoriť ten pocit do jednotlivých produktov.

pure junk
Pure Junk

Pretvoriť niečo „nechcené a nepotrebné“ na nový dizajnový predmet či nábytok je výzva. Ako u vás prebieha tvorivý proces? Je skôr nápad alebo odpad?

V začiatkoch to bolo tak, že bol najskôr odpad a s ním prichádzal nápad, postupom času ako zákazky pribúdali boli požiadavky prvé a my sme museli hľadať materiál, z ktorého sa bude vyrábať. Teraz je to rôzne, veľa krát práve klient príde s materiálom, v ktorom vidí potenciál a chce ho použiť na nejaký špecifický produkt. Samozrejme, že naša práca je veľmi alternatívna cesta tvorby a preto je veľa krát obmedzujúca, hlavne keď sa do zákazky pridelí faktor času a termíny nás tlačia do rýchlych realizácií. Vždy sa však všetko dá vymyslieť.

Najlepšie sa nám tvorí v priestore, ktorý zariaďujeme. Tam reálne prichádzajú nápady. Každý interiér má nejakú atmosféru a pokiaľ tvorca, alebo teda dizajnér toho priestoru túto atmosféru zachytí, tak dokáže dokonale pretvoriť ten pocit do jednotlivých produktov. To je za mňa ideálna cesta. Ja osobne často potrebujem pred návrhom produktov, ísť si len tak do daného priestoru posedieť, niekedy si skicujem, niekedy sa len tak obzerám. Ak ide všetko ako má, už večer pred spaním ma napadajú veci, ktoré by sa do priestoru hodili.

pure junk
Pure Junk

Čo všetko môžeme nájsť vo vašom portfóliu? Vyberajú si zákazníci väčšinou z neho, alebo prichádzajú s vlastnými zadaniami?

Hlavnou črtou nášho portfólia je, že nikdy nevyrábame jeden produkt dva krát. Každý produkt je unikát. Navrhnutý podľa klientových predstáv, s našim dizajnom a funkčnosťou. Vyrábame všetko. Od malých doplnkov – ako sú stolíky, poličky a dekorácie, až po komplexné interiéry. Kde od nás klient získavá komplexný produkt, tzn. od zamerania a grafického návrhu, až po výrobu a realizáciu. V poslednej dobe sa nám stále viac ozývajú práve majitelia kaviarní a gastroprevádzok, ktorí chcú do svojho priestoru vniesť naturálnu atmosféru, so špecifickým dizajnom. To je to, čo nás naozaj baví. Vytvárať funkčné pristory, s ktorými je spokojný nie len klient, ale aj množstvo jeho zákazníkov.

Naše produkty sú práve špecifické nedokonalosťami. Napr. diery po klincoch bežný stolár tmelí, my ich zvýrazňujeme čiernou. Je to pre nás niečo ako znamienko produktu, ktoré pripomína jeho predchádzajúci život.

pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk

Kto sú vaši zákazníci? Oslovujú vás aj firmy?

Väčšiu časť našich klientov predstavujú práve firmy. Myslím si, že to spôsobené aj tým, že práve firmy sú primárne tie, ktoré riešia dopady svojho nákupného správania, v rámci firemnej filantropie. Stále sa však venujeme aj výrobe produktov pre koncových klientov. Sú to však veľmi špecifické a zaujímavé výrobky. Ide o projekty, pri ktorých klient skutočne chce len recyklovaný produkt na mieru a bežný stolár nie je ochotný meniť svoje zaužívané výrobené procesy, tak aby im vyhovel.

Veľa krát práve náš produkt nie je vyrobený podľa toho „ako by sa to malo robiť“. Naše produkty sú práve špecifické nedokonalosťami. Napr. diery po klincoch bežný stolár tmelí, my ich zvýrazňujeme čiernou. Je to pre nás niečo ako znamienko produktu, ktoré pripomína jeho predchádzajúci život.

pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk

Ako prebieha realizácia pri špecifickom zadaní klienta?

V prvom rade sa samozrejme musíme spoločne s klienotm skontaktovať. Buď je to prostredníctvom mailu, alebo telefonicky. Dohodneme si termín stretnutia, prípadnej obhliadky priestoru a tam si aj spoločne vymeníme prvotné dojmy a očakávania od samotného projektu/relizácie. Následne si klient určí rozpočet, v ktorom sa môžeme pohybovať a my mu na základe toho pripravíme prvý návrh. Po odoslaní prvého návrhu si klient určí zmeny, prípadne úpravy a na ďalšom stretnutí si doladíme výrobné dietaily a termín realizácie. V tomto čase sa my púšťame do výroby. Snažíme sa produkty doručiť do 3 týždňov od schválenia. Realizácie robíme my, nakoľko si chceme udržať kontakt s našimi produktami až do finálneho odovzdania.

Na mieste si zvyčajne robíme aj celú fotodokumentáciu produktov, ktorá vytvára naše nevšedné portfólio produktov. Takto nejako to zvyčajne prebieha. Samozrejme všetko je o dohode s klientom, keďže my preferujeme osobný prístup ku našim klientom, každá zákazka je o niečo iná.

Netvrdíme, že riešime globálny problém recykláciou odpadu, no snažíme sa robiť prácu, ktorá nebude za sebou nechávať škvrny aj po ďalšie generácie. Už aj na Slovensku je takýto typ práce ocenený a veľmi sa tešíme z toho, že projektov ako je ten náš je stále viac.

pure junk
Pure Junk

Máte nejaké pravidlá pri navrhovaní jednotlivých produktov?

Nie, v tomto si pravidlá/mantinely nedávame. Snažíme sa, aby celý proces navrhovania bol čo najviac prirodzený. Samozrejme vždy je nevyhnutné dodržiavať nejaký time management. Čo je niekedy náročné, keďže ako každý vie, niekedy proste nápady nepadajú z neba. Vtedy sa snažíme radšej odísť z dielne a hľadať inšpiráciu niekde inde – napríklad v prírode. Ale z inej stránky nemáme žiadne pravidlá.

Veríte svojmu vkusu alebo sa radi nechávate inšpirovať aj inými tvorcami?

Inšpirácia je všade okolo nás a stále. Nepovedala by som, že je to výhradne o našom vkuse. Je to veľa krát aj o klientovi, čo napr. nosí oblečené, aké má auto, či ako sa vyjadruje. Vždy navrhujeme pre klientov, nie je to naša voľná umelecká tvorba. Samozrejme sa ju snažíme zapracovať do produktov, ale výsledkom má byť spokojný klient.

Prečo investovať do originality s ekologickým odkazom? Vieme ju na Slovensku oceniť?

Vyrábať masovo a bez štýlu je možno niečo čo nás uživí, ale nie to, čo nás bude robiť šťastných. Nás táto práca baví. A to je dôvod prečo ju robíme. Myslíme si, že alibistické správanie už v tejto dobe nemá miesto, ľudia by sa mali začať správať tak, aby šírili pozitívne myslenie. To sa snažíme. Netvrdíme, že riešime globálny problém recykláciou odpadu, no snažíme sa robiť prácu, ktorá nebude za sebou nechávať škvrny aj po ďalšie generácie. A aby sme zodpovedali na celú otázku, už aj na Slovensku je takýto typ práce ocenený a veľmi sa tešíme z toho, že projektov ako je ten náš je stále viac.

pure junk
Pure Junk
pure junk
Pure Junk

Aké sú vaše ďalšie plány s touto značkou? O čom snívate?

PURE JUNK je ešte stále pomerne mladá značka, ktorá potrebuje rásť. Primárne teda chceme nových ľudí. Pretože bez ľudí nič nové nevznikne. Preto sa budeme snažiť zväčšiť náš tím. V plánoch je to určite portfólio produktov v limitovanej edícii. Už dlhšiu dobu máme v pláne priniesť do ponuky naše výmysly, ku ktorým sa však popri zákazkách nevieme dostať. Jeseň je však vo výrobe vždy voľnejšia, takže veríme, že pripravíme predvianočnú edíciu, ktorá bude veľmi zaujímavá pre ľudí, ktorí majú radi špecialitky.

A k snom. To je vždy také úsmevné, lebo keď sme začínali, tak sme si hovorili, ako do roka budeme vo vlastných priestoroch a budeme si vyrábať niekde pod horou naše produkty. Prešli však 4 roky a vidíme, že nie je všetko ako na vysokej škole. Ale nevzdávame sa, veď najväčším uspechom je robiť to čo nás baví a posúvať sa stále vpred.

Mladý pár prerazil na Slovensku s unikátnymi doplnkami z hrejivej Merino vlny

frensia
frensia

Františka na začiatku bol sen „živiť sa niečim, čo milujem” a dnes je realitou. Aká cesta viedla k založeniu vlastnej značky a čo vás na nej motivovalo?

Začalo to vtedy, keď sme – teraz už – s manželom Mariánom hľadali miesto, dom či byt, kde by sme sa usadili. S tým bolo spojené aj zariaďovanie interiéru, hľadanie nábytku a všetkého s tým súvisiaceho. Tu však nastal problém. Stretli sme sa my dvaja, dve osoby, ktoré si radi komplikujú život zložitejším spôsobom riešenia situácie, pokiaľ by sme mohli dosiahnuť vysnívané predstavy. Na základe toho sme mali v mysliach svojský obraz o vzhľade nášho budúceho domova.

Na internete sme našli nádherné nesériové kusy nábytkov či doplnkov, ktoré však na Slovensku nebolo možné zohnať alebo boli, kvôli pochopiteľne vyššej cene, pre nás nedostupné. Ako som pozerala všetky tieto inšpirácie, tak mi začala vŕtať hlavou myšlienka, že by som si mohla aj sama také pekné veci vyrobiť. Možno by som sa tým mohla raz aj živiť. Potom prišiel môj manžel a vyslovil túto myšlienku nahlas nevediac, že o tom premýšľam aj ja. A vtedy to celé započalo.

"Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež."

Začali sme pracovať hlavne s paletami. Rozoberali sme ich a recyklovali do drevených nábytkov a bytových doplnkov. Skúšali sme, tvorili u mojich rodičov v garáži – veď aj najväčší velikáni, ako zakladatelia Apple, Google, Amazon či Disney začali v garáži.(smiech) Prácu s drevom máme čiastočne v rodine. Starký má krásne rezbárske diela vystavené v múzeu. Ocko tiež krásne vyrezáva a práca s drevom je jeho veľká záľuba. Možno som niečo od nich pochytila. Spolu s manželom sme sa pre tvorbu nadchli a celému tomu sme dali názov frensia.

Tvoríte z prírodných materiálov. Prečo ste si vybrali práve drevo a vlnu?

Máme veľmi radi prírodné materiály. Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež. Nie je to niečo umelo vytvorené, ako napríklad plast. Je to niečo, čím našu planétu ďalej nezaťažujeme. Na tom nám záleží. Sú to materiály rozložiteľné a ďalej zrecyklovateľné.

100% merino vlna má okrem všetkého veľmi veľa úžasne oceniteľných vlastností, ako napríklad antibakteriálnosť, jemnosť, hypoalergénnosť, hrejivosť a veľa, veľa ďalších.

frensia
frensia
frensia
frensia

S vašou značkou sa mi neodmysliteľne spája – obrovská vlnená deka. Predpokladám, že ide o jeden z najpredávanejších produktov. Ako ste prišli na tento nápad?

K vlne sme sa dostali až neskôr. Keďže som videla, že práca s drevom je pre ženu naozaj fyzicky náročná chcela som nájsť niečo, čo bude “jemnejšie”, ženskejšie. Raz som narazila na fotografiu merino obrej deky a bola to láska na prvý pohľad. Vyhľadávala som si o vlne informácie a zadovážila prvú vlnu. Vždy nás veľmi teší, keď máme pozitívne odozvy a keď sa náš výrobok zákazníkovi páči. Keď pošlú fotografie, ako si ňou skrášlili a zútulnili svoju domovinu.

frensia
frensia
frensia
frensia

Vytvárate prevažne interiérové doplnky i nábytok. Čo všetko si môžu zákazníci u vás kúpiť a kde?

Zákazníci si môžu vybrať obrie prikrývky zo 100 % merino vlny s výberom z množstva farieb a rozmerov, rôzne merino vankúše, pelechy pre domáce zvieratká a taktiež si môžu kúpiť samotnú vlnu, ak si chcú vytvoriť niečo vlastné. Máme svoj internetový obchod frensia.sk, kde máme všetky vlnené výrobky. Drevený nábytok sme však na nejaký čas stiahli z ponuky, keďže sme sa mu už nestíhali venovať. No veríme, že sa k nemu čoskoro znovu prinavrátime. Okrem eshopu ponúkame výrobky aj na slovenskom handmade portáli SaShe. Využívame aj náš Instagram @frensia_atelier a Facebook stránku frensia.

Čo z vašej homemade produkcie by sme našli aj u vás doma?

Nuž, je toho viac. Z toho, čo ponúkame aj naším zákazníkom je to peliešok pre mačku, merino deky i vankúše. Potom viacero takých, ktoré v ponuke nemáme a sú iba naše.

frensia
frensia
frensia
frensia

Ktorý výrobok je vašou srdcovou záležitosťou? Čo vyrábate najradšej?

Najviac srdcu blízky je mi môj úplne prvý výrobok, a to drevená stropná polička na lane. Stále ju kdesi v dome uchovávam. :) Máme radi nové výzvy. Keď môžeme vyrobiť niečo netypické, podľa predstáv zákazníka. Je to také oživenie samotnej tvorby. Vymyslieť ako to urobiť, vykomunikovať ako to bude vyzerať, naplánovať proces tvorby, domyslieť detaily…

Ako vznikajú idey na nové produkty? Sledujete zahraničné trendy, alebo skôr pri navrhovaní veríte svojmu vkusu a intuícii?

Určite oboje. Je dôležité trh sledovať, no zároveň dať do výrobkov svoje srdce, obohatiť ho svojím nápadom, detailom, myšlienkou, posunúť ho do vlastnej dimenzie firmy. Urobiť to podľa seba. Veľakrát z prvotnej inšpirácie a zámeru vznikne niečo úplne iné, nové. To je na tom to najkrajšie. Tiež sa snažíme sledovať praktickú stránku a o čo majú ľudia záujem.

"Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja."

Páči sa mi, že popri čistote štýlu jednotlivých výrobkov pracujete, obzvlášť pri vlnených produktoch aj so širokou paletou farieb. Je to náhoda?

Ja osobne milujem takúto hru. Niečo jednoduché, minimalistické obohatiť niečím zložitejším, výraznejším. Poviem príklad. Čistý, vzdušný interiér ladený do neutrálnych farieb rozbijem výraznou cyklamenovou obro merino dekou. Krása.

frensia
frensia
frensia
frensia

Prečo sa podľa vás oplatí investovať do originality? Vieme ju na Slovensku oceniť?

Potešuje to. Odlišujeme sa tak jeden od druhého. Niekomu sa páči to a druhému zas ono. Svoj vkus, náhľad, štýl máme možnosť pretaviť do výsledku a ukázať ho svetu, čo je príjemné a pekné. A či vieme originalitu oceniť? Je to diskutabilná otázka. Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja.

Aké sú vaše ďalšie plány a ciele v podnikaní?

Je strašne veľa toho, na čom pracujeme, no zhrniem to. Chceme stále viac zlepšovať kvalitu a vzhľad našich výrobkov. Chceme pracovať na nových dizajnoch a využitiach vlny. Máme v pláne vypustiť série článkov o rekonštrukciách starého nábytku aj interiéru. Taktiež uvedieme na trh nový super materiál, ktorý na Slovensku ešte nemáme, no o tom potom. Treba nás len sledovať a uvidíte.