Ročné vyúčtovanie za byt: Na čo si dávať pozor pri nedoplatkoch

ročné vyúčtovanie za byt
shutterstock
Ročné vyúčtovanie za byt: Na čo si dávať pozor pri nedoplatkoch
5 2 hodnotení

Rok 2018 sa skončil a hoci ročné zúčtovanie od vlastníka, správcu bytového domu alebo spoločenstva vlastníkov bytov vám bude doručené až v máji 2019 (najneskôr do 31. 5. 2019), je dobré vedieť už teraz, na čo si pri ročnom vyúčtovaní za byt dávať pozor.

Správca totiž robí ročné vyúčtovanie za byt na základe odpočtov skutočnej spotreby už začiatkom roka, kedy rovnako aktualizuje aj počet osôb užívajúcich byt. Mnoho správcov už svoju prácu vykonáva diaľkovo a priebežne počas celého roka.

Ročné vyúčtovanie za byt – dôležité položky

  • Teplo na vykurovanie
  • Ohrev teplej vody
  • Objem teplej vody
  • Objem studenej vody
  • Zrážková voda
  • Energia spoločných priestorov
  • Upratovanie spoločných priestorov
  • Výťahy
  • Komíny
  • Spoločná televízna anténa
  • Odvoz a likvidácia odpadu
  • Havarijná služba
  • Poistenie domu
  • Požiarna ochrana, strážna služba
  • Správcovský poplatok, poplatok zástupcom vlastníkov v dome

Správca bytového domu musí predložiť aj správu o svojej činnosti za predošlý rok, prehľad o finančnom hospodárení v bytovom dome, o stave spoločných častí a zariadení domu. Tu by mali byť informácie o stave strechy, múrov, omietky, kotolní, výťahov, spoločných priestorov.

Pri každej službe by mali byť uvedené údaje za bytový dom a byt vo forme preplatku alebo nedoplatku. Skontrolujte si vaše vlastné údaje, či súhlasí meno a počet osôb v byte, výmera bytu, stav meračov teplej a studenej vody, dátum spracovania vyúčtovania, či uvedená suma záloh je totožná so skutočne zaplatenými zálohami.

Ročné vyúčtovanie za byt – preplatky

Správca domu vám vráti preplatky najnejskôr 30 dní od dátumu, kedy vám bolo ročné vyúčtovanie za byt doručené. Ak vo vašom bytovom dome existuje veľké množstvo nedoplatkov, vyplácanie preplatkov sa môže oneskoriť, avšak o tom vás správca musí informovať. Peniaze vám budú zaslané na účet, z ktorého realizujete platby (ak sa so správcom nedohodnete, že preplatok započíta do nasledujúcej zálohovej platby).

Ročné vyúčtovanie za byt – nedoplatky

Na uhradenie nedoplatkov máte 15 dní od doručenia ročného vyúčtovania za byt a urobíte ho pomocou príkazu na úhradu alebo QR kódu. Ak to nestihnete, dostanete pripomienku vo forme sms alebo emailu a ak to nespravíte ani potom, správca môže peniaze vymáhať súdnou cestou.

ročné vyúčtovanie za byt
shutterstock

Na čo si dávať pozor

Každá položka v ročnom vyúčtovaní za byt musí obsahovať údaje o nameranej spotrebe za bytový dom a jej finančnom vyúčtovaní z faktúry od dodávateľa služby. Následne musí byť rozrátaná na jednotlivé byty. V zmluve o výkone správy musia byť jasne stanovené pravidlá, podľa ktorých sa jednotlivé položky rozpočítavajú.

Je nutné skontrolovať stav odpočtu pomerových rozdeľovačov vykurovacích nákladov a odsúhlasený koeficient rozpočítavania nákladov na vykurovanie. Každá zúčtovaná služba musí obsahovať údaje za dom, prípadne aj vchod tak, aby si vlastník bytu mohol skontrolovať, či má správne vypočítaný podiel za byt.

Reklamácie

Najčastejším dôvodom reklamácií býva výška nameranej spotreby. Nedoplatky za teplo sú najčastejšie reklamovanou položkou. Na základe údajov z meračov, ktoré určujú spotrebnú zložku, sa rozpočítajú celkové náklady na vykurovanie a teplú vodu v objekte pomerovo medzi všetkých spotrebiteľov. Pre byty, kde údaj o spotrebe chýba, sa náhradná spotreba určí podľa vyhlášky ministerstva hospodárstva. Majiteľ bytu býva potom často vo vyúčtovaní zaskočený nedoplatkom.

Ak nie ste spokojný s vaším ročným zúčtovaním za byt, s reklamáciou sa obráťte na správcu bytového domu. Ak je vaša reklamácia oprávnená a opodstatnená, musí správca vyúčtovanie opraviť, pričom náklady znáša ten, kto chybu spôsobil.

Toto sú najčastejšie triky realitných kancelárií, voči ktorým si dávajte pozor

shutterstock
Toto sú najčastejšie triky realitných kancelárií, voči ktorým si dávajte pozor
4.2 6 hodnotení

Aké praktiky najčastejšie používajú realitné kancelárie? A ako tieto praktiky odhaliť a dokázať sa voči nim brániť?

Česť poctivým výnimkám, o ktorých v tomto článku nebude reč. Naopak, zameriame sa na neserióznych sprostredkovateľov, ktorí používajú všemožné spôsoby, ako vás oklamať a zarobiť čo najviac.

Realitný agent má skúsenosti, prehľad a informácie, ktoré vy ako bežná osoba nemáte. Ľudia preto väčšinou realitkám dôverujú a v snahe o to, aby si ušetrili čas a starosti s predajom nehnuteľností sa v dobrej viere obrátia na realitku. Ako kupujúci ani nemáte inú šancu, len akceptovať realitnú agentúru, ktorú si predávajúci vybral alebo niekedy ani nevybral.

Pozor by ste si mali dávať predovšetkým na tieto praktiky:

Triky na kupujúcich

Fráza „máme ďalších záujemcov“

Prejavíte záujem alebo sympatie a realitný agent vám hneď nato pohrozí: „Pozor pozor, máme už ďalších záujemcov.“ Táto fráza funguje na to, aby vo vás vyvolala tlak a vy ste sa tak rozhodli čo najrýchlejšie. Trpezlivosť a zachovať si chladnú hlavu, pretože málokedy je táto fráza pravdivá.

Skrývanie sa pod súkromnou inzerciou

Jedným z najzávažnejších problémov je, keď sa realitný sprostredkovateľ prezentuje ako súkromná osoba. Často sa vydáva ako rodinný príslušník alebo majiteľ nehnuteľnosti. Môžete ho odhaliť aj pomocou rovnakého telefónného čísla, ktoré bude pri rôznych ponukách zverejňovať. Neodporúčame pracovať so sprostredkovateľom, ktorý sa skrýva za súkromnú osobu, pretože môže mať nekalé úmysly.

Keď sa nehnuteľnosť nedarí predať…

Nehnuteľnosť sa už dlhšiu dobu nepredáva, ale realitka stále aktualizuje inzerát, pridáva nové fotky, aby ste nezistili ako dlho sa nehnuteľnosť na trhu nedarí predať. Čím dlhšie je nehnuteľnosť na predaj, tým väčšiu šancu máte na vyjednanie zľavy pri kúpe.

Provízia nie je zahrnutá v cene

Toto je častá praktika, keď sa v inzeráte neuvádza cena vrátane provízie, alebo je niekde iba malým textom informácia, že provízia ešte len bude prirátaná k cene. Klient má právo vedieť koncovú cenu, na základe čoho potom zareaguje na inzerát. Častá odpoveď realitky je „Ale na výške provízie sa predsa vieme dohodnúť“ – to však môžete stále, aj keď je už provízia zahrnutá v cene.

Zavádzajúce a klamlivé informácie

Dajte si pozor na to, ak jednu nehnuteľnosť predáva viacero realitiek. Môže sa stať, že každá realitka uvedie v inzeráte odlišný počet metrov štvorcových či dokonca odlišnú cenu. Ak máte o nehnuteľnosť vážny záujem, vyhľadajte si v katastri nehnuteľností pravdivé údaje a nenechajte sa oklamať.

Triky na predávajúcich

Zníženie kúpnej ceny nehnuteľnosti

Realitka vám ako predávajúcemu zavolá s tým, že bude inzerovať vašu nehnuteľnosť, ale pozor na to, keď nastaví kúpnu nižšiu než za akú ju chcete predať! Keď sa nájde kupec, začne vás realitka presviedčať, aby ste znížili cenu. Čo je ešte horšie je, že ostatní potenciálni kupci uvidia, že vaša nehnuteľnosť je na predaj za oveľa nižšiu cenu a nebudú ochotní akceptovať vyššiu cenu.

Ukradnutý inzerát s fotkami

Táto situácia nastane, keď si sprostredkovateľ ukradne údaje z inzerátu alebo fotky bez oprávnenia, súhlasu alebo vedomia majiteľa nehnuteľnosti a danú nehnuteľnosť sám ponúka. Niektorí majitelia nehnuteľností majú podpísanú exkluzivitu s inou realitnou agentúrou, takže sú potom vystavení zmluvným pokutám.

Záver

Samozrejme to nie sú všetky taktiky, ktoré realitky v dnešnej dobe bohužial využívajú. Dávajte si preto pozor ešte pred tým než sa rozhodnete svoju nehnuteľnosť predať alebo naopak kúpiť.