Aká je ideálna teplota v byte?
Niektorí ľudia radi vykurujú svoje domovy na saharské teploty, zatiaľ čo iní sú naopak fanúšikmi arktickej sviežosti. Väčšina však volí stred, pričom sa riadi skrátka pocitovo. Je to chyba?
Všetky témy, ktoré zovšeobecňujú to “ako by niečo doma malo byť” sú tak trochu spornou otázkou, lebo každý preferuje a potrebuje niečo iné, v závislosti od mnohých faktorov. V tomto článku však zhrnieme niekoľko kľúčových bodov a pokúsime sa vám dať lepšiu predstavu o tom, aká teplota je pre váš domov správna, s prihliadnutím na každú z miestností.
Programová regulácia teploty
Najjednoduchšia regulácia kúrenia je pomocou programovateľného termostatu, ktorý sa umiestňuje v referenčnej miestnosti. Hoci je tento spôsob pomerne lacný a jednoduchý, nie je z hľadiska efektivity regulácie najvýhodnejší.
Ovládanie vykurovania je naozaj dôležité. Ak ho máte, použite ho. Ak ho nemáte, investujte do neho. Prečo? Je výhodné ak sa pre každú miestnosť dajú naprogramovať iné časové programy. Budúcnosť šetrenia energie je v inteligentnom ovládaní vykurovacej sústavy, vďaka ktorému je možné riadiť teplotu v jednotlivých miestnostiach programovo. Efektivita programovej regulácie teploty v miestnostiach sa môže odraziť v úsporách až do výšky 30 %.
[poll id=”4″]
Obývačka
Najviac času zvyčajne trávime v tejto spoločenskej miestnosti, či už v teplákoch, alebo vo večerných hodinách v pyžame. “Čím teplejšie, tým lepšie!”, niektorí sa riadia týmto heslom. Väčšina ľudí má však teplotu v obývacej izbe nastavenú medzi 19 a 22 stupňami. Výhodné je však miestnosť neprehrievať. Ideálne je, ak teplota nie je vyššia ako 20 alebo 21 stupňov.
Ak uvažujete o vykurovaní v obývačke, prihliadnite aj na jej štýl zariadenia. V súčasnosti je na trhu množstvo dizajnových radiátorov, ktoré sú nielen výkonné a efektívne, ale aj esteticky pomáhajú interiéru.
Kúpeľňa
Chladná kúpeľňa je najhoršou nočnou morou. Ideálna teplota pri jej používaní je približne 23 stupňov, čo najlepšie dosiahnete pri kombinácii podlahového vykurovania a rebríkového radiátora.
Spálňa
Neexistuje nič blahodárnejšie, ako prejsť z najteplejšej miestnosti do spálne. V tejto miestnosti môže byť trochu chladnejšie. Najlepší nočný odpočinok dosiahnete, ak teplota nebude vyššia ako 20 stupňov. Teplotu pokojne naprogramujte na 18 alebo 19 stupňov a uvidíte, že neoľutujete.
Nedávna štúdia zistila, že niektorí ľudia počas zimy nastavujú teplotu až na 30 °C. V zle izolovanom byte alebo dome však takéto masívne kúrenie nemusí mať efekt, pretože teplota sa reálne v priestore tak vysoko nevyšplhá. Ak šortky vymeníte za hrubšie zimné oblečenie, ušetríte ročne stovky eur.
Zónová regulácia teploty
Až 74 % energie spotrebovanej v domácnostiach využívame na kúrenie. Najjednoduchšia regulácia kúrenia je pomocou programovateľného termostatu, ktorý sa umiestňuje v referenčnej miestnosti. Hoci je tento spôsob pomerne lacný a jednoduchý, nie je z hľadiska efektivity regulácie výhodný.
Oveľa efektívnejšia a aj úspornejšia je zónová regulácia teploty, vďaka ktorej si pre každú miestnosť môžete naprogramovať iné časové programy. Zabudli ste cestou na chatu stlmiť kúrenie? Alebo sa naopak vonku ochladilo a vy by ste si chceli dopriať návrat do vyhriateho domova? So zónou reguláciou vykurovania to už nebude problém!
Jednoducho rozdelíte svoj domov na zóny – napríklad: obývačka, spálňa, kuchyňa, kúpeľňa – a vytvoríte si časový harmonogram podľa svojho životného rytmu. V každej miestnosti si v danom čase nastavíte teplotu vykurovania podľa svojich individuálnych potrieb.
Vďaka mobilnej aplikácii môžete ovládať každý radiátor alebo podlahové vykurovanie aj prostredníctvom mobilu. Pohybom prsta na mobile si jednoducho vytvoríte časový program, ktorý sa prispôsobí vášmu životnému rytmu a presne sleduje vaše zvyky. Prehľad o stave vykurovania máte navyše vždy poruke.
Odborníci z innogy TermoTeamu vám ochotne poradia ako si zjednodušiť život a zároveň ušetriť. A to bez počiatočnej investície a stavebného zásahu do domácnosti. Efektivita zónovej regulácie vykurovania v miestnostiach sa môže odraziť v úsporách až do výšky 30 %.
Ideálna teplota v byte ak nie ste doma
Všetko závisí od toho, ako dlho budete mimo domu. Počas dňa, keď ste napríklad v práci a deti sú v škole, by kúrenie malo spočívať tak, aby teplota neklesla o viac ako pár stupňov.
Chystáte sa odísť z domu na niekoľko týždňov? Zrejme uvažujete, že úplne vypnete kúrenie. Je však potrebné myslieť na to, že teplota klesne drasticky a to môže viesť k problémom s vlhkosťou.
Počas vašej neprítomnosti je lepšie nastaviť termostat na miernu teplotu, napríklad 14 stupňov. Počas dovolenky ho nastavte na určitú minimálnu teplotu a deň pred vašim návratom, môžete pomocou digitálneho termostatu postupne zvyšovať teplotu v miestnosti.
Počas vašej neprítomnosti môžete využiť zónovú reguláciu vykurovania s časovým programom a termostat nastaviť na miernu teplotu, napríklad 14 stupňov. Rovnako počas dovolenky môžete teplotu znížiť na minimum a deň pred vašim návratom, ju môžete opätovne postupne zvyšovať. Termostatom môžete takto ovládať až 12 rozličných zón a cieľovú teplotu tak dokážete udržiavať po nastavenú dobu i trvalo, podľa vašich individuálnych potrieb.
Expert na smart domácnosť: Smart riešenia dokážu ušetriť až do 20 % nákladov na energie. Vstupné investície sa pritom vrátia už do 5 rokov
Zsolt Bindics šéfuje najväčšiemu združeniu pestovateľov paradajok na Slovensku, ktoré na pultoch našich obchodov nájdete pod známou značkou Veselé paradajky. Ich dlhoročné skúsenosti s automatizáciou pestovania prerástla do poskytovania smart riešení pre domácnosť v spoločnosti Smart Home Simple. V rozhovore sme sa ho pýtali, aký je ich prístup k smart domácnosti, čo všetko dnes umožňuje inteligentná domácnosť a napr. tiež ako viete vďaka týmto riešeniam ušetriť na mesačných nákladoch na energiu.
Viem o vás, že podnikáte s paradajkami. Pestovanie a smart bývanie sú na prvý pohľad dve nespojiteľné oblasti…
Moderné poľnohospodárstvo je práve o smart riešeniach. Naša filozofia bola vždy zameraná na to, ako čo najmenej zaťažiť prírodu. Toto viete dosiahnuť hlavne precíznymi technológiami a smart riešeniami vo vlastnej výrobe. Dotýkajú sa mnohých oblastí – recyklácie, čistenia vody či zberu rôznych senzorických dát. My nepestujeme živelne, ale veľmi presne. Ide o riadený proces a následne aj celá pozberová úprava, napríklad také balenie paradajok, je veľmi automatizovaná, priam robotizovaná činnosť.
Práve nastavenie automatizovaných procesov nám umožňuje zbierať dáta z jednotlivých činností a tie následne zdieľať s ostatnými pestovateľmi. Naša organizácia zoskupuje viacero subjektov a funguje medzi nami otvorený prístup, vďaka čomu sa vieme medzi sebou porovnávať, poučiť a samozrejme zlepšovať. Čiže naše piliere – ekológia a otvorená spoločnosť nás nevyhnutne priblížili k hľadaniu a využívaniu smart riešení.
Otestovali ste si teda smart riešenia v podnikateľskej oblasti a neskôr ste ich skúsili aj doma?
Všetko, čo sme videli v reálnom pestovateľskom svete, sme preniesli aj do toho virtuálneho. Vytvorili sme si akoby digitálne dvojča. Neobjednali sme si len nejaké existujúce riešenia zo sveta. Mali sme vlastný vývojársky tím, ktorý sa zameriaval na automatizáciu a robotizáciu. A keď sme celý proces v oblasti pestovania paradajok kompletne zautomatizovali, zostalo know-how.
Kolegovia, ktorí sa venovali robotizácii, neskôr skúšali niektoré riešenia aplikovať aj do vlastnej domácnosti. Pri návštevách sa postupne odkrývali rôzne zaujímavé možnosti, keďže každý sa chcel pochváliť svojou vynaliezavosťou. Všetky užitočné riešenia pre domácnosť sme nakoniec integrovali do jedného systému, ktorý funguje dobre a dáva nám zmysel.
Mnoho ľudí si myslí, že už smart domácnosť čiastočne má. Kúpili si rôzne smart žiarovky, smart zásuvky… Stačí to?
Výrobcov je veľmi veľa a môžete si nakúpiť rôzne, dokonca veľmi lacné riešenia. Tie však nemusia dobre fungovať ani samostatne, nie ešte v systéme. A to je problém, pretože miešanie jednotlivých technológií často neprináša želaný výsledok, systémy sú nefunkčné a užívateľ sa vracia opäť k manuálnym riešeniam.
My sme vyselektovali na trhu technológie založené na technológii Z-wave, (Pozn. redakcie – Z-Wave je najrozšírenejší protokol pre inteligentnú domácnosť na svete) ktoré medzi sebou dobre komunikujú, dajú sa dobre riadiť a integrovať do jedného systému. Okrem toho, že sme vyfiltrovali ponuku zariadení, začali sme tiež vyvíjať vlastné systémy riadenia a komunikácie.
Naše riešenie ako jediné komunikuje s užívateľom v slovenskom jazyku a nastaveniami v rôznych úrovniach dokáže naplniť špecifické potreby klientov.
Niekto býva v paneláku, iný v staršom rodinnom dome. Môžu mať smart bývanie aj ľudia, čo na to nemysleli skôr a nekupovali si novostavbu?
Smart bývať môže každý. Prichádzame s riešením najmä pre tých, ktorí už majú existujúce domy, alebo byty a chcú si život v nich uľahčiť.
Na trhu sú dodávatelia rôznych káblových riešení vhodné skôr pre novostavby. Nie sú také flexibilné, pretože je potrebné pri nich myslieť dopredu, plánovať a cielene ťahať káble.
Náš bezdrôtový systém Smart home simple však nevyžaduje stavebné úpravy. Pracujeme s modernými technológiami, ktoré sú dostupné na trhu a ako jedny z mála na Slovensku, ich dodávame ako komplexný systém. Naše riešenie je proti káblovým lacnejšie a flexibilnejšie. Zahŕňa nielen komplexnú dodávku zariadení v jednotnom systéme, ale aj starostlivosť o zákazníka.
Je jedno, či bývate v byte alebo v rodinnom dome. My sa zameriame na tie oblasti, ktoré vám uľahčia bývanie a život prakticky kdekoľvek.
Ak ide o dostupné riešenia, prečo si ich objednať práve u vás a nie u konkurencie?
Naši konkurenti síce môžu nakúpiť ten istý hardvér, tie isté technológie a využívať tie isté aplikácie, ale nemajú rozhranie, ktoré sme vytvorili my. Všade, kde sme odhalili užívateľskú nedokonalosť sme doprogramovali vlastné riešenia, tak aby uspokojili aj náročných klientov.
Minulý rok sa nám podarilo s centrálou zariadení, ktoré dodávame dohodnúť to, že všetky nami vyladené funkcionality môžu využívať klienti v rámci tohto nášho systému, ako užívateľskú výhodu. Za rovnakú cenu teda získajú oveľa viac rozhraní a kvalitného užívania. U nás nedostanú len zariadenia, ale predovšetkým služby, vrátane pozáručnej starostlivosti o zákazníka.
Poďme viac do detailov. Čo všetko si môžeme predstaviť pod pojmom smart domácnosť?
Je to komplexný systém, ktorý možno riadiť pohodlne cez aplikáciu, hlasové ovládanie prípadne aj počítačové rozhranie. Na jednom mieste (v mobile) máte vyriešené všetky dôležité oblasti bývania.
Základnou z nich je vstup do domu a jeho zabezpečenie. To zahŕňa smart otváranie a zamykanie všetkých vstupov, dverí, garážovej brány, vrátane hlásení o nich. Je tu tiež možnosť integrácie GPS lokácie, a s tým spojené automatické štartovanie procesov v domácnosti v prípade odchodu alebo príchodu domov, ako je napríklad zapnutie osvetlenia, zamykanie dverí, zapnutie alarmu, zníženie teploty a podobne.
Dôležité je tiež mať prehľad o všetkých činnostiach doma. Systém nahlási potrebný aktuálny stav, vždy keď sa u vás doma niečo deje. Môžete mať prehľad o otváraní garáže, vchodových dverí a iných vybraných činnostiach.
Ovládanie sa tiež vzťahuje na všetky svetlá, kúrenie, klimatizáciu, sledovanie rôznych stavov, napríklad aj počasia. Meteostanica vás napríklad upozorní na dážď a otvorené strešné okná skôr, ako vám stihne do nich napršať.
Systém samozrejme integruje aj celý audiovizuálny priestor – televíziu, prehrávače a interné komunikačné rozhranie vám umožní napríklad zasielať dôležité hlasové správy priamo do detskej izby na poschodí, bez toho aby ste museli vyjsť po schodoch.
Kompletne postarané je aj o záhradu a voľnočasové aktivity. Spúšťanie závlahy, automatickej kosačky, ich správne vzájomné načasovanie, vyhrievanie bazénu alebo sauny, toto všetko môže byť tiež ovládané jednou aplikáciou.
Riadiť sa dajú prakticky aj všetky interné elektrické zariadenia ako sú kávovar, žehlička, práčka, lokálne vykurovacie telesá a podobne.
Spomínali ste, že stavebné úpravy nie sú potrebné. Viem sa však predsa v prípade prerábky alebo novej stavby pripraviť na smart domácnosť? A koľko trvá priemerná prerábka?
Pri plánovanej stavbe alebo kompletnej rekonštrukcii nehnuteľnosti by sme klientom odporučili vytvoriť v stene dostatočne priestranné otvory pre vypínače. Pokiaľ otvor nie je dosť hlboký, je problém doň umiestniť smart modul. Bežne však takého úpravy robíme aj dodatočne.
Vhodné je tiež sústrediť sa na nastavenie možností vykurovania, aby boli správne nastavené termostaty na jednotlivé okruhy. Toto my už dodatočne nevieme vyriešiť.
Čo sa týka dĺžky zavedenia základných smart riešení, tak napríklad môj rodinný dom sme urobili za týždeň. Mám v ňom približne tristo smart zariadení. Kolegovia prišli v jeden deň, otvorili kryty na vypínačoch a doplnili smart moduly. Vyriešili sme zároveň aj celé osvetlenie.
Nie sú to časovo zložité veci. Na začiatku sa treba zamyslieť nad potrebami v domácnosti a vybrať správny hub, čiže centrálnu jednotku. Ak si zvolíte menší, zapojiť môžete do 40 smart zariadení. Väčší hub dokáže integrovať až do 500 smart zariadení.
Zákazníci sa veľakrát pýtajú, či sa budú dať zariadenia naďalej ovládať aj v starom manuálnom režime povedzme pri výpadku energie. My nemeníme pôvodné ovládanie, len dopĺňame smart riešenia, takže manuálny režim naďalej zostáva použiteľný, tak ako predtým.
Tristo je už pekné číslo. Aké sú vaše najobľúbenejšie smart funkcionality?
Mňa osobne najviac potešil „keyless“, teda bezkľúčový systém. Vždy som hľadal kľúče od auta, od brány, vchodových dverí. Je to obrovská sloboda, nemusím nič hľadať a ani nikam sa prihlasovať. Jednoducho hlasovo ovládam všetky zámky a nepotrebujem mať pri sebe nič, okrem telefónu. Ten som mal pri sebe vždy aj predtým.
Ďalšia vec, ktorá ma doma trápila, boli rozsvietené svetlá a otvorené vchody. Teraz máme nastavenú nočnú kontrolu systémov, ktorá prebieha automaticky. Spustím ju buď hlasom alebo cez aplikáciu a razom sa vypnú všetky svetlá a uzamknú všetky dvere.
Častokrát sme so ženou zaspali skôr ako deti. Nastávali bežne situácie, že dvere boli na noc otvorené a teraz mám istotu, že hoci aj zaspím skôr, systém o polnoci všetky vchody bezpečne uzavrie, všetko skontroluje a nahlási prípadnú chybu.
Veľmi užitočná vec, na ktorú som si zvykol, sú tiež okruhy svetiel. Poznáte to, sadnete si na pohovku, zapnete televízor, ale vadí vám ostré svetlo, alebo ste zabudli vypnúť to v kuchyni. Niekedy som zase potreboval stiahnuť žalúzie, ale všetko toto vyžadovalo moju fyzickú aktivitu.
Dnes mám úplne iný komfort vďaka niekoľkým variabilným okruhom. Stačí povedať: „pozerám telku“ a začnú sa diať veci. Úplne iný mód sa zase zapne pri vstupe do spálne. Úprimne, ja už ani netuším, kde mám ovládače od žalúzií. Neriešim to, pretože to za mňa ovláda systém a ja sa cítim doma lepšie.
A s čím za vami najčastejšie chodia klienti?
Klienti to majú podobne, ako som to mal ja. Zvyčajne chcú riešiť nejaký problém a nechcú veľa investovať. Ani ja som nechcel na začiatku ovládať všetko. Chcel som len efektívne riadiť činnosti, ktoré ma oberali o čas, vyžadovali moju opakovanú pozornosť a kontrolu.
Potreboval som sa zbaviť kľúčov, potom prišli na rad automatizované nastavenia svetiel na prízemí, neskôr žalúzie. Paradoxne, smart riešenie som si najskôr vyskúšal len na žalúziách, ktoré boli pokazené. Akonáhle som ich dokázal ovládať hlasom, chcel som to mať všade.
Klientov fascinuje samotné hlasové ovládanie i to, že všetko je integrované v jednej aplikácii. Aj u mňa nastal „wau moment”, keď som zistil, že stačí vydať hlasový pokyn a začnú sa diať veci.
Ten komfort je prekvapujúci.
Neskôr si človek uvedomí, že naozaj sa oplatí investovať aj do ďalších funkcionalít, ktoré uľahčia každodenný život. V konečnom dôsledku ide o desiatky až stovky eur, ktoré však prinesú neoceniteľný užívateľský komfort.
Ak sa teda na začiatok rozhodnem len pre jedno-dve riešenia smart home, viem v čase pridať aj ďalšie funkcionality?
Samozrejme. Naši klienti teraz často riešia najmä šetrenie energií v súvislosti s aktuálnou situáciou. Chcú napríklad optimalizovať kúrenie na čas, kedy sú mimo domu, zohrievať vodu len popoludní a podobne. Máme skúsenosti a radi im vysvetlíme, čo všetko sa dá ešte urobiť a väčšinou sú prekvapení.
Klient na začiatku vždy intenzívne komunikuje s našim programátorom a nastavujú si rôzne režimy. Je však úplne bežné, že systém sa po čase dolaďuje, pridávajú sa ďalšie zariadenia alebo sa upravujú nastavenia.
Životné situácie sa menia a meniť sa musia aj smart riešenia. My tieto potreby chápeme a servis považujeme za prirodzený. Klientom poskytujeme preto podporu nielen na začiatku, ale kedykoľvek ju potrebujú.
Kým návratnosť investície do solárnych panelov je 10 až 12 rokov, smart domácnosť vám ich vráti do 5 rokov.
Dnešné ceny energií skutočne atakujú rekordy. Vie smart domácnosť skutočne pomôcť aj v tomto smere?
Dnes ľudia rozmýšľajú čoraz častejšie nad fotovoltaikou, výmenou kotla či tepelných čerpadiel. Nízkoenergetické riešenia sú veľmi dobré, ale málokto vie, že minimálne toľko viete ušetriť aj využitím smart zariadení. Vstupné investície sú pritom nižšie.
Klienti prichádzajú s tým, že nechcú kompletnú smart domácnosť. Chcú ušetriť na vykurovaní, osvetlení, ktoré tvoria až 70 % celkových režijných nákladov. Keď nastavíme funkcie riadenia podľa ich reálnych životných podmienok, dokážu z nich ušetriť 15-20 %.
Zaujímavé je tiež využívanie nižších energetických taríf. Na základe časových rámcov od regionálnej distribučnej siete vieme nastaviť funkciu systémov vo vybraných časoch. Napríklad vírivku, bazénovú technológiu, práčku, sušičku a podobné zariadenia nastavíme tak, aby sa využívali v nižšej tarife.
Kým návratnosť investície do solárnych panelov je 10 až 12 rokov, smart domácnosť vám ich vráti do 5 rokov.
Jedna apka, maximálny užívateľský komfort. Znie to dobre, ale ako je to s dnes čoraz častejšie skloňovanou internetovou bezpečnosťou?
My integrujeme systémy, ktoré spĺňajú prísne medzinárodné štandardy. Nemôže sa teda stať, že by ste mali doma zariadenie bez potrebného bezpečnostného certifikátu.
Riziko prelomenia systému hackermi a prakticky ľahkého preniku, bez použitia mechanickej sily sa samozrejme nedá úplne vylúčiť, no zatiaľ o takomto prípade nevieme.
Máme klientov, ktorí práve smart riešeniami zabezpečili svoje investičné nehnuteľnosti – byty, chaty a prax ukazuje, že aj v tejto oblasti moderná správa na diaľku prináša benefity a väčšiu bezpečnosť.
Realizovali ste už desiatky riešení. Čo vám po čase hovoria vaši zákazníci? Aké sú ich skúsenosti?
Máme dva typy zákazníkov. Jedna časť klientov požaduje prakticky ľahké inštalácie, ktoré si nevyžadujú ďalšiu podporu a ďalej o nich nepočujeme.
Druhá časť klientov ide zase do komplexných riešení a tu začiatky bývajú náročné. Potrebujeme, aby klient bol aktívny pri komunikácii s našim projektovým manažérom. Rozprávame sa s ním, nastavujeme, testujeme. Nastavovanie rutín si vyžaduje zo strany klienta súčinnosť a keď táto súčinnosť nie je, tak systém nefunguje dobre.
Niekedy si klient objedná smart riešenia, a časom zistí, že v praxi neprinášajú želaný efekt. Napríklad klient požaduje, aby smart dom podal hlásenie keď niekto otvorí garážovú bránu, ale ak ho v sobotu skoro ráno zobudí hlásenie o otváraní brány – nastáva problém :)
Vždy sa však nakoniec dopracujeme do finálnej fázy, kedy klient začne vnímať len to pohodlie.
Smart domácnosť je dobre nastavená vtedy, keď si ju nevšímate. Je to stav, kedy sa veci dejú, prirodzene, ľahko a bez potreby zásahov.
Ako by ste na záver definovali dobre nastavenú smart domácnosť?
Smart domácnosť je dobre nastavená vtedy, keď si ju nevšímate. Je to stav, kedy sa veci dejú, prirodzene, ľahko a bez potreby zásahov. Prestanete premýšľať nad tými vecami a jednoducho si užívate domáce pohodlie.
Ak si napríklad uvedomíte nejaký rušivý moment, to je impluz k tomu, že systém je potrebné vyladiť. Máme bohaté skúsenosti a často vieme už dopredu klientovi poradiť a predvídať.
Keď všetko funguje ako má, každý člen domácnosti si veľmi užíva ten komfort. Ja už napríklad ani neviem, kde na stene máme vypínače. Netuším, kde je ovládač od žalúzií alebo klímy.
Stačí doma povedať, že idem si čítať knihu či pozerať televízor a procesy sa spustia presne podľa potrieb. Wau efekt sa dostavil skôr, či neskôr u každého nášho klienta.
Ďakujem za rozhovor.