Manželia zo Senca maľujú nábytok motívmi z folklóru – tieto nadčasové dizajny vám vyrazia dych

talkfolk
TalkFolk

Valentína, vďaka vášmu projektu dostáva staré remeslo priestor aj v súčasnom interiéri. Čo vás viedlo k založeniu vlastnej značky?

Na začiatku bola myšlienka, že potrebujeme truhlicu s nádychom histórie našej rodiny. Ideálne takú, ktorú raz zdedia moje deti či vnúčatá. Rozhodli sme sa oprášiť svoje vedomosti z čias univerzity s prečítali sme si kopu kníh o starožitnostiach, truhliciach, trendoch v interiéroch. Nakreslili sme návrh a upravili veľkosť truhlice tak, aby sa hodila aj do menšieho moderného interiéru a vymaľovali sme ju. Truhlica mala úspech aj u cudzích ľudí a postupne nás čoraz častejšie začali oslovovať s prosbou vyrobiť niečo podobné.

Dnes chceme ľudom ponúknuť to, po čom sme túžili my – možnosť založiť si rodinnú tradíciu a zároveň si zaobstarať praktickú vec, ktorá pretrvá veľmi dlho a ktorú možno posúvať ako pamiatku ďalším generáciám. Naše maľované predmety sú zároveň aj hodnotnými, originálnymi darčekmi k svadbe, jubileu alebo k narodeniu dieťaťa.

talkfolk
TalkFolk
talk folk
TalkFolk

Vaše portfólio je plné farieb a ľudových vzorov – nielen zo Slovenska. Kde čerpáte inšpiráciu? 

Inšpirujeme sa múzeami alebo katalógmi výstav, aukciami starožitností či časopismi o bývaní a dizajne. A tiež prírodou a našimi deťmi. Za mnohé miniatúrne truhličky, maľované motívy a hračky vďačíme práve im.

Robíme na zákazku, aby si naši zákazníci mohli vytvoriť interiér, ktorý podčiarkne ich osobnosť a zodpovedá ich potrebám. Takéto individuálne navrhnuté predmety sú kusovou výrobou a ďalším zákazníkom ich ponúkať nechceme.

talk folk
TalkFolk

Čo všetko vyrábate a s akými materiálmi pracujete?

Zameriavame sa na dekorovanie drevených predmetov interiéru – nábytok, hračky,úžitkové predmety, ako napríklad rámy, šperkovnice, servírovanie. Nerobíme iba ľudové maľby a ich interpretácie, ponúkame aj iné historické maľby a repliky starožitných malieb na moderné úžitkové predmety.

Robíme na zákazku, aby si naši zákazníci mohli vytvoriť interiér, ktorý podčiarkne ich osobnosť a zodpovedá ich potrebám. Takéto individuálne navrhnuté predmety sú kusovou výrobou a ďalším zákazníkom ich ponúkať nechceme. V našom portfóliu sú aj predmety, ktoré by sme mohli označiť aj ako malosériové. Keďže sú však všetky vymaľované ručne, stále sú jedinečné. Ich sériovosť spočíva iba v reprodukcii rovnakého vzoru.

talk folk
TalkFolk

Maľovanie jednej veľkej truhlice môže trvať od 10 do 30 dní, záleží od zložitosti maľby a druhu farieb. Nie je to málo, ale nechceme sa ponáhľať, dbáme na dodržanie technológie, keďže na náš maľovaný nábytok dávame doživotnú garanciu.

talk folk
TalkFolk

Môžu si dať zákazníci vyrobiť aj nábytok podľa vlastných predstáv ?

Nie sme stolárska dielňa. Zákazníkom, ktorí majú veľmi špecifické požiadavky, odporúčame stolárov v ich okolí alebo rovno spolupracujeme s dizajnérmi interiérov a zapájame sa do výroby nábytku už v štádiu návrhu.

Maľujeme prevažne na nový nábytok, prípadne na nejaké neunikátne kúsky starého nábytku alebo prerábame rustikálne kúsky z Česka alebo Poľska. Vieme vymaľovať aj na váš masívny nábytok.

talk folk
TalkFolk
talk folk
TalkFolk

Koľko trvá samotný proces výroby?

Čo sa týka času, nie je to jednoznačné. Niektoré návrhy na maľbu sa zrodia doslova za niekoľko hodín. Nad inými pracujeme niekoľko mesiacov. Občas zákazník nemá presnú predstavu o tom, čo potrebuje, ale má určité zvyky a vkus. V tom prípade všetky detaily konzultujeme.

Pokiaľ sa jedná o už existujúci interiér, radíme, ako do neho integrovať maľovaný nábytok a poskytujeme farebné vzorky budúcej maľby, ktoré si zákazník môže odniesť domov. Môže si dokonca objednať aj vzorku v podobe miniatúrnej truhličky alebo šamlíka a otestovať ich vo svojom interiéri.

Technicky, maľovanie jednej veľkej truhlice môže trvať od 10 do 30 dní, záleží od zložitosti maľby a druhu farieb. Nie je to málo, ale nechceme sa ponáhľať, dbáme na dodržanie technológie, keďže na náš maľovaný nábytok dávame doživotnú garanciu.

talk folk
TalkFolk

O čo majú zákazníci najväčší záujem? Predávate produkty aj do zahraničia?

K obľúbeným predmetom patria svadobné truhlice, ktoré zákazníci často objednávajú ako trvácny a zároveň symbolický skupinový darček. Populárne sú aj zmenšené kópie truhlíc. Do zahraničia predávame dokonca aj celé domy a dedinky. Myslím tým naše miniatúrne domčeky.

talk folk
TalkFolk

Miniatúry domčekov z Čičmian, Ždiaru, Vlkolínca či Záhoria – je nápad našich detí. Nepoznáme človeka, ktorý by nesníval o domčeku v týchto malebných dedinkách. Napadlo nás, teda, že splniť si svoj sen nemusí byť náročné.

talk folk
TalkFolk
talk folk
TalkFolk

Viem presne čo myslíte. Miniatúry domčekov z Čičmian či iných miest ma úplne dostali! Ako ste prišli na tento nápad?

Sme veľmi radi, že naša záľuba v architektúre našla odozvu. Miniatúry domčekov z Čičmian, Ždiaru, Vlkolínca či Záhoria – je nápad našich detí. Nepoznáme človeka, ktorý by nesníval o domčeku v týchto malebných dedinkách. Napadlo nás, teda, že splniť si svoj sen nemusí byť náročné.

Čaro miniatúr spočíva v tom, že ich môžete vlastniť koľkokoľvek. Aj keby ste nemali financie na dom skutočnej veľkosti, vyrobiť či nakúpiť nehnuteľnosti si môžete stále.

Miniatúry sú milé a aj poučné hračky, vďaka ktorým deti nezabúdajú na ľudovú architektúru. Obľubujú ich aj turisti a Slováci žijúci v zahraničí.

Myslíme si, že nábytok s históriou najviac vyznie v spojení s neutrálnym alebo minimalistickým pozadím. Najväčším tajomstvom úspešnej integrácie historických kúskov je však cit pre mieru. To znamená, že miestnosť by nemala byť preplnená.

talk folk
TalkFolk
talk folk
TalkFolk

Prečo sa podľa vás oplatí investovať do originality? Vieme ju na Slovensku oceniť?

Ako pri väčšine vecí, je to otázka výberu. Záujem o originalitu je celosvetovým trendom posledných rokov. Ľudia sú unavení od uniformnej globálnej módy a častokrát nekvalitnej ponuky masovej produkcie. Hľadajú niečo, čím sa môžu odlíšiť. Navyše, autorská výroba zaručuje úplne inú úroveň kvality, keďže majster ručí za výrobok svojim menom. Určite je nemálo ľudí, ktorí preferujú kvantitu pred originalitou a kvalitou. Ale veríme, že aj tí vlastnia aspoň niečo autorské, čo hreje pri srdci a vyniká spomedzi ostatných vecí.

Ako bývate vy – autori originálnych produktov? Našli by sme aj u vás doma kúsok folklóru?

Možno Vás prekvapíme, ale interiér nášho domu vôbec nevyzerá ako etnografické múzeum. Sme zástancami eklektizmu v interiérovom dizajne. V našom dome nájdete spojenie moderného s prvkami historickej hodnoty.

Ako konferenčný stolík používame našu kópiu starožitnej truhlice z 19. storočia z Rakúsko-Uhorska. A ako doplnok na sviatočnom stole používame naše maľované podnosy na servírovanie. Je to presne to, čo momentálne naberá vo svete dizajnu čoraz väčšiu silu. Skúšame tieto trendy na sebe a posúvame myšlienku ďalej.

Myslíme si, že nábytok s históriou (či už antikvárny alebo nový, vyrobený na objednávku pre vašu rodinu) najviac vyznie v spojení s neutrálnym alebo minimalistickým pozadím. Najväčším tajomstvom úspešnej integrácie historických kúskov je však cit pre mieru. To znamená, že miestnosť by nemala byť preplnená. Interiérové štýly „Manhattan country“, „Belgický minimalizmus“, „Fusion“ a podobne sú založené práve na tomto geniálnom a jednoduchom princípe. Sú to tie interiérové štýly, ktoré sú veľmi útulné a zároveň moderné a ľahké pre oko.

Tony Baratta anthonybaratta.com
talk folk
interiorizm.com/voglauer

O čom ešte snívate a čo ďalšie plánujete s TalkFolk do budúcna?

Naše plány a schopnosti zatiaľ presahujú počet realizovaných projektov. Chceme dobudovať produktový rad až po kompletné zariadenie chaty alebo vidieckeho hotela – nie len nábytok, garniže, rámy a vešiaky, ale aj stropy, schodiská a podlahy. Netreba si pod tým predstaviť totálne vymaľovaný priestor. Chceme sa viac venovať popularizácii ľudového a všeobecne dekorovaného nábytku. V pláne máme aj vydanie tlačových materiálov.

Mladý pár prerazil na Slovensku s unikátnymi doplnkami z hrejivej Merino vlny

frensia
frensia

Františka na začiatku bol sen „živiť sa niečim, čo milujem” a dnes je realitou. Aká cesta viedla k založeniu vlastnej značky a čo vás na nej motivovalo?

Začalo to vtedy, keď sme – teraz už – s manželom Mariánom hľadali miesto, dom či byt, kde by sme sa usadili. S tým bolo spojené aj zariaďovanie interiéru, hľadanie nábytku a všetkého s tým súvisiaceho. Tu však nastal problém. Stretli sme sa my dvaja, dve osoby, ktoré si radi komplikujú život zložitejším spôsobom riešenia situácie, pokiaľ by sme mohli dosiahnuť vysnívané predstavy. Na základe toho sme mali v mysliach svojský obraz o vzhľade nášho budúceho domova.

Na internete sme našli nádherné nesériové kusy nábytkov či doplnkov, ktoré však na Slovensku nebolo možné zohnať alebo boli, kvôli pochopiteľne vyššej cene, pre nás nedostupné. Ako som pozerala všetky tieto inšpirácie, tak mi začala vŕtať hlavou myšlienka, že by som si mohla aj sama také pekné veci vyrobiť. Možno by som sa tým mohla raz aj živiť. Potom prišiel môj manžel a vyslovil túto myšlienku nahlas nevediac, že o tom premýšľam aj ja. A vtedy to celé započalo.

"Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež."

Začali sme pracovať hlavne s paletami. Rozoberali sme ich a recyklovali do drevených nábytkov a bytových doplnkov. Skúšali sme, tvorili u mojich rodičov v garáži – veď aj najväčší velikáni, ako zakladatelia Apple, Google, Amazon či Disney začali v garáži.(smiech) Prácu s drevom máme čiastočne v rodine. Starký má krásne rezbárske diela vystavené v múzeu. Ocko tiež krásne vyrezáva a práca s drevom je jeho veľká záľuba. Možno som niečo od nich pochytila. Spolu s manželom sme sa pre tvorbu nadchli a celému tomu sme dali názov frensia.

Tvoríte z prírodných materiálov. Prečo ste si vybrali práve drevo a vlnu?

Máme veľmi radi prírodné materiály. Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež. Nie je to niečo umelo vytvorené, ako napríklad plast. Je to niečo, čím našu planétu ďalej nezaťažujeme. Na tom nám záleží. Sú to materiály rozložiteľné a ďalej zrecyklovateľné.

100% merino vlna má okrem všetkého veľmi veľa úžasne oceniteľných vlastností, ako napríklad antibakteriálnosť, jemnosť, hypoalergénnosť, hrejivosť a veľa, veľa ďalších.

frensia
frensia
frensia
frensia

S vašou značkou sa mi neodmysliteľne spája – obrovská vlnená deka. Predpokladám, že ide o jeden z najpredávanejších produktov. Ako ste prišli na tento nápad?

K vlne sme sa dostali až neskôr. Keďže som videla, že práca s drevom je pre ženu naozaj fyzicky náročná chcela som nájsť niečo, čo bude “jemnejšie”, ženskejšie. Raz som narazila na fotografiu merino obrej deky a bola to láska na prvý pohľad. Vyhľadávala som si o vlne informácie a zadovážila prvú vlnu. Vždy nás veľmi teší, keď máme pozitívne odozvy a keď sa náš výrobok zákazníkovi páči. Keď pošlú fotografie, ako si ňou skrášlili a zútulnili svoju domovinu.

frensia
frensia
frensia
frensia

Vytvárate prevažne interiérové doplnky i nábytok. Čo všetko si môžu zákazníci u vás kúpiť a kde?

Zákazníci si môžu vybrať obrie prikrývky zo 100 % merino vlny s výberom z množstva farieb a rozmerov, rôzne merino vankúše, pelechy pre domáce zvieratká a taktiež si môžu kúpiť samotnú vlnu, ak si chcú vytvoriť niečo vlastné. Máme svoj internetový obchod frensia.sk, kde máme všetky vlnené výrobky. Drevený nábytok sme však na nejaký čas stiahli z ponuky, keďže sme sa mu už nestíhali venovať. No veríme, že sa k nemu čoskoro znovu prinavrátime. Okrem eshopu ponúkame výrobky aj na slovenskom handmade portáli SaShe. Využívame aj náš Instagram @frensia_atelier a Facebook stránku frensia.

Čo z vašej homemade produkcie by sme našli aj u vás doma?

Nuž, je toho viac. Z toho, čo ponúkame aj naším zákazníkom je to peliešok pre mačku, merino deky i vankúše. Potom viacero takých, ktoré v ponuke nemáme a sú iba naše.

frensia
frensia
frensia
frensia

Ktorý výrobok je vašou srdcovou záležitosťou? Čo vyrábate najradšej?

Najviac srdcu blízky je mi môj úplne prvý výrobok, a to drevená stropná polička na lane. Stále ju kdesi v dome uchovávam. :) Máme radi nové výzvy. Keď môžeme vyrobiť niečo netypické, podľa predstáv zákazníka. Je to také oživenie samotnej tvorby. Vymyslieť ako to urobiť, vykomunikovať ako to bude vyzerať, naplánovať proces tvorby, domyslieť detaily…

Ako vznikajú idey na nové produkty? Sledujete zahraničné trendy, alebo skôr pri navrhovaní veríte svojmu vkusu a intuícii?

Určite oboje. Je dôležité trh sledovať, no zároveň dať do výrobkov svoje srdce, obohatiť ho svojím nápadom, detailom, myšlienkou, posunúť ho do vlastnej dimenzie firmy. Urobiť to podľa seba. Veľakrát z prvotnej inšpirácie a zámeru vznikne niečo úplne iné, nové. To je na tom to najkrajšie. Tiež sa snažíme sledovať praktickú stránku a o čo majú ľudia záujem.

"Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja."

Páči sa mi, že popri čistote štýlu jednotlivých výrobkov pracujete, obzvlášť pri vlnených produktoch aj so širokou paletou farieb. Je to náhoda?

Ja osobne milujem takúto hru. Niečo jednoduché, minimalistické obohatiť niečím zložitejším, výraznejším. Poviem príklad. Čistý, vzdušný interiér ladený do neutrálnych farieb rozbijem výraznou cyklamenovou obro merino dekou. Krása.

frensia
frensia
frensia
frensia

Prečo sa podľa vás oplatí investovať do originality? Vieme ju na Slovensku oceniť?

Potešuje to. Odlišujeme sa tak jeden od druhého. Niekomu sa páči to a druhému zas ono. Svoj vkus, náhľad, štýl máme možnosť pretaviť do výsledku a ukázať ho svetu, čo je príjemné a pekné. A či vieme originalitu oceniť? Je to diskutabilná otázka. Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja.

Aké sú vaše ďalšie plány a ciele v podnikaní?

Je strašne veľa toho, na čom pracujeme, no zhrniem to. Chceme stále viac zlepšovať kvalitu a vzhľad našich výrobkov. Chceme pracovať na nových dizajnoch a využitiach vlny. Máme v pláne vypustiť série článkov o rekonštrukciách starého nábytku aj interiéru. Taktiež uvedieme na trh nový super materiál, ktorý na Slovensku ešte nemáme, no o tom potom. Treba nás len sledovať a uvidíte.