Značka Biela Laba bola pre mňa vždy spojením hravosti a prírodných krás do naozaj prepracovaných brošní. Od minulého roka však výraznejšie pozorujem, že to už nie je iba o šperkoch…
Mám pocit, že zameranie mojej značky sa akoby neustále formuje a jemne mení, čomu sa teším. Ono ani tak nejde o vedomý proces, skôr je to také spontánne plynutie. Šperky určite zostávajú v mojom portfóliu, ale raz by som sa chcela dostať k točeniu väčších objektov, ako napríklad vysokých váz. A na ceste k týmto cieľom tvorím zatiaľ menšiu úžitkovú keramiku.
"Hlavnou motiváciou k tvorbe je moja vnútorná zvedavosť, skúšať čo ako bude vyzerať, ladiť, pôsobiť. Okrem toho ma veľmi motivujú aj moji zákazníci, spätná väzba ma posúva a podnecuje skúšať niečo nové."
Katka, čím ťa oslovila hlina ako materiál? Čo ti dáva práca s ňou?
Prvé čo mi napadlo, je moje detstvo a hry s blatom u krstnej na záhrade. Možno až tam siahajú korene mojej práce s hlinou. Tiež ma vždy bavilo, keď sme doma presádzali kvety, alebo na záhrade sadili. Kontakt so zemou ako materiálom mi bol veľmi príjemný.
Celé sa to podľa mňa prepojilo a keď som mala 16 rokov, tak som sa s kamarátkou prihlásila na kurz keramiky do CVČ na Štefánikovej v Bratislave. Práca s hlinou vo mne podnecuje zvedavosť a chuť experimentovať. Existuje toľko druhov hlín, glazúr a podglazúrnych farieb, že celý život budem môcť túto techniku objavovať a rozvíjať.
"Aj Bratislava je veľmi pestrá. Posedenie pri Dunaji zanecháva veľa podnetov, ktoré potom pracujú v hlave a pretavia sa do hliny. Myslím si však, že inšpirácia je úplne všade, napríklad aj v stretnutiach s ľuďmi a v ich príbehoch, alebo ma dokážu inšpirovať aj moje sny, túžby a emócie."
V portfóliu pomaly pribúdajú zaujímavé úžitkové predmety. Kedy došlo k tomuto posunu a na čo všetko sústreďuješ svoju tvorbu?
Vždy ma to ťahalo k tvorbe úžitkovej keramiky a po absolvovaní ročného kurzu hrnčiarstva v ÚĽUV (2019) som získala základné vedomosti o točení na hrnčiarskom kruhu. Chvíľu mi trvalo, kým som si zadovážila ten svoj, takže s točením u mňa v ateliéri som naplno začala až v apríli minulého roka. (2020)
Svoju tvorbu zatiaľ sústreďujem na výrobu menších úžitkových predmetov, lebo tie väčšie sa ešte len musím naučiť vytočiť. Najradšej vyrábam šálky a misky, tie majú aj u zákazníkov zatiaľ najlepšie ohlasy.
Je príroda tvojou najväčšou múzou?
Áno príroda a jej pozorovanie je mojou najväčšou inšpiráciou. Alebo by som skôr povedala, že ma inšpirujú momenty strávené v prírode, prechádzky so psami, leto na chalupe. Aj Bratislava je veľmi pestrá. Posedenie pri Dunaji, zanecháva veľa podnetov, ktoré potom pracujú v hlave a pretavia sa do hliny. Myslím si však, že inšpirácia je úplne všade, napríklad aj v stretnutiach s ľuďmi a v ich príbehoch, alebo ma dokážu inšpirovať aj moje sny, túžby a emócie.
"Tvorba šperkov má u mňa dosť jasné pravidlá a postup, ale pri úžitkovej keramike je to viac o spontánnosti."
Čo je dôležité a iné pri navrhovaní úžitkových predmetov? Odlišuje sa tento proces od navrhovania šperkov?
U mňa sa tieto procesy výrazne odlišujú. Pri šperkoch je to o dôkladnej príprave dizajnov a tvarov. Následne skúšanie prototypov, až kým nie som s výsledkom úplne spokojná. Pri úžitkovej keramike si väčšinou kreslím len úplný základ myšlienky kolekcie a finalizujem motívy až vtedy, keď držím vytočený hrnček, kvetináč, alebo misku.
Napríklad pri kolekcii „V kruhu“ som mala len prvotnú myšlienku, že by som chcela dať rastlinné motívy do hliny. To, že aké rastliny to budú, som v prvom kole nemala vôbec naskicované. Až priamo na výrobkoch vznikla púpava a ďatelina. Potom, keď som chcela motívy rozšíriť, tak som si spravila skice rebríčka a nezábudky.
Tvorba šperkov má u mňa dosť jasné pravidlá a postup, ale pri úžitkovej keramike je to viac o spontánnosti.
Koľko trvá výroba úžitkovej keramiky?
Od nápadu po finálnu kolekciu to sú približne dva mesiace. Keď už mám zabehnutý dizajn produktu a idem ho opäť naskladniť, tak s komfortom si dávam na objednávky 3 týždne.
Samotné modelovanie, alebo vytočenie na kruhu trvá v tomto celom procese relatívne krátko. Hrnček mám vytočený asi za 10 minút. Ten však musí potom jeden deň schnúť, ďalej ho obtáčam, vyhladzujem, lepím uško, ryjem motívy, maľujem podglazúrnymi farbami. Toto všetko trvá mnohonásobne dlhšie ako to vytočenie.
Neskôr sa hrnček približne 5 dní suší, potom 24 hodín trvá prvý výpal, ďalej nasleduje farbenie a glazovanie, opäť schnutie a ďalší 24 hodinový výpal. Keramika je pre veľmi trpezlivých kretívcov :D
A samozrejme nezapínam výpal s poloprázdnou pecou. Poriadne naplnenie dá tiež časovo zabrať.
"Radšej sa nechávam unášať a baví ma presne ten moment, že držím hrnček a na ňom vznikne úplne prvá púpava bez veľkých predošlých príprav. Väčšinu roka prijímam objednávky na už vzniknuté dizajny a výrobky."
View this post on Instagram
Robíš aj zákazky podľa priania zákazníkov alebo sa radšej nechávaš viesť svojou autorskou víziou?
Zákazky podľa prianí nerobím, ale boli také pokusy. Ľudia mi často písali, ale mne tento systém nevyhovoval. Problém bol, že takáto objednávka mi veľmi dlho trvala a trafiť sa presne do požiadaviek zákazníka bola veľká výzva.
Radšej sa nechávam unášať a baví ma presne ten moment, že držím hrnček a na ňom vznikne úplne prvá púpava bez veľkých predošlých príprav. Väčšinu roka prijímam objednávky na už vzniknuté dizajny a výrobky.Ak si niekto praje štyri ďatelinové hrnčeky, tak mu ich vyrobím.
Jediná zmena nastala začiatkom tohto roka, keď som prestala prijímať aj tieto objednávky a pracujem na pravidelnom doskladňovaní výrobkov a vytváraní úplne nových motívov. Po predvianočnom zhone som si dala takúto tvorivú voľnú ruku.
Ale od apríla opäť naštartujem v Bielej Labe prijímanie objednávok na existujúce dizajny. Veľmi mi vyhovuje táto sloboda a mám skvelých zákazníkov, ktorí úplne akceptujú tieto zmeny. :)
Prečo sa podľa teba oplatí investovať do originality? Vieme ju na Slovensku oceniť?
Myslím si, že zákazníci vedia oceniť originalitu, vedia aj milo povzbudiť, aj pochváliť. A dokážu doceniť, že hrnček prešiel rukami výrobcu toľko krát, že to ani nevieme spočítať. Väčšina mojich zákazníkov je na Slovensku a v Čechách, kde sa šperky dajú zakúpiť v mnohých obchodíkoch. Jeden čas boli brošne dostupné aj v Záhrebe, ale obchodík sa nedávno zrušil. Tento rok by som rada skúsila osloviť na spoluprácu aj kamenné predajne v Poľsku, Maďarsku, alebo aj Rakúsku.
Čo z vlastnej tvorby by sme našli aj u teba doma? Na ktorý svoj návrh / produkt si špeciálne hrdá?
Z brošní rada nosievam „vietor vo vlasoch“, tie snívajúce dievčatá s rozfúkanými vlasmi mi veľmi sedia.
Z úžitkových kúskov používam misku na kašu, ale vždy pri nových motívoch a kolekciách si nájdem obľúbenca medzi prvými výrobkami, prototyp mi vždy prirastie k srdcu.
Z mojich návrhov mám špeciálny vzťah k púpave, veľa spomienok z detstva, slnko, leto, lúka, venčeky vo vlasoch. Možno aj preto bola mojím prvým rastlinným dizajnom na úžitkovej keramike.
Viem, že okrem vytvárania krásy, je pre teba dôležitý aj aspekt ochrany životného prostredia. Prečo si sa rozhodla značku budovať s týmto posolstvom.
Ano, toto je pre mňa veľmi dôležitý aspekt. Stále sa snažím posúvať aj v baliacich materiáloch a spôsobe balenia. Dôvodom je hlavne moje okolie, ktoré sa tiež takto postupne formovalo.
Študovala som ekológiu na PriFUK a s kolegyňami v kancelárii sme spoločne objavovali, čo všetko sa dá robiť lepšie s prihliadaním na životné prostredie.To bolo približne pred šiestimi rokmi, keď som začínala budovať vlastnú značku. Tak sa to celé pekne pospájalo.
Keramiku balím buď do papiera, ktorý by sa vyhodil (neupoužité, čisté letáky), alebo do recyklovaného papiera ktorý má certifikát FSC, alebo je vyrobený z FSC MIX papiera. Keď Vám príde odo mňa balíček, tak obal môžete úplne celý, vrátane pásky, vytriediť do papiera.
Veľmi som sa tešila aj spolupráci s greenfluencerkou Natáliou Pažickou, keď som koncom minulého roka vyrábala pre jej občianske združenie brošne v tvare zemegúľ. Natália ich pomenovala Mamaguľa a časť sumy išla práve na jej občianske združenie, ktoré zbiera peniažky na striedačku -jeden mesiac pre ľudí, ďalší pre zvieratá v núdzi.
Žijeme zvláštnu “korona dobu”. Čo ti priniesol tento čas ?
Zistila som za ten rok iného fungovania, že potrebujem každodennú rutinu. Rutinu, ktorá dáva istotu, že viem čo idem ďalší deň robiť. Sama pre seba si určujem termíny, dokedy chcem veci stihnúť a kedy napríklad bude nová kolekcia na predaj.
Čo sa týka prínosu, tak mám určite viac času vymýšľať nové motívy a kolekcie. Je len marec a už mám pripravených 25 nových zvieratiek pre brošne a druhú kolekciu keramiky. Takto to nebývalo. Február je zvyčajne mesiacom príprav na trhy, vtedy nezvyknem tvoriť nové kolekcie :)
Tešíme sa na nové brošne :) Čo ešte chystá Biela Laba v blízkej dobe?
Pracujem na kolekcii úžitkovej keramiky s názvom Dom. Kolekcia vyjadruje moju túžbu žiť v dome. Na keramike zobrazujem vyryté ilustrácie rôznych miest, kde v dome môžeme bývať. Či už je to dom pri jazere, v lese, v dedine, na kopci, pod horami, alebo pri potoku. Skice opäť vznikli až po tom, ako som prvé motívy vyryla do hliny.
Okrem kolekcie Dom, skúšam aj prácu so zlatom. To sa v tekutej forme nanáša na už hotový kúsok keramiky a vyžaduje si tretí výpal na zafixovanie. Baví ma pridávať malé zlaté detaily. V limitovanej kolekcii som takto nedávno vytvorila brošne “kráľovná” a tiež podnosy na k tomuto šperku.
Do budúcna by som veľmi rada nadväzovala spolupráce, rozvíjala techniku točenia na kruhu a našla si väčší priestor, aby som mohla realizovať všetky svoje nápady v ešte väčšom rozmere.
Držíme palce a prajeme veľa pekných nápadov! Ďakujeme :)
Mladý pár prerazil na Slovensku s unikátnymi doplnkami z hrejivej Merino vlny
Mladí manželia Františka a Marián Juristí vložili do svojej práce srdce a realizujú sa v tom, čo si spoločne vysnívali. Príbeh ich lokálnej značky frensia, začal pri budovaní spoločného domova. Talentovaná dvojica, pochádzajúca zo stredného Slovenska, z malebného mesta Nová Baňa, vyrába jedinečný drevený nábytok a interiérové doplnky z merino vlny.
Františka na začiatku bol sen „živiť sa niečim, čo milujem” a dnes je realitou. Aká cesta viedla k založeniu vlastnej značky a čo vás na nej motivovalo?
Začalo to vtedy, keď sme – teraz už – s manželom Mariánom hľadali miesto, dom či byt, kde by sme sa usadili. S tým bolo spojené aj zariaďovanie interiéru, hľadanie nábytku a všetkého s tým súvisiaceho. Tu však nastal problém. Stretli sme sa my dvaja, dve osoby, ktoré si radi komplikujú život zložitejším spôsobom riešenia situácie, pokiaľ by sme mohli dosiahnuť vysnívané predstavy. Na základe toho sme mali v mysliach svojský obraz o vzhľade nášho budúceho domova.
Na internete sme našli nádherné nesériové kusy nábytkov či doplnkov, ktoré však na Slovensku nebolo možné zohnať alebo boli, kvôli pochopiteľne vyššej cene, pre nás nedostupné. Ako som pozerala všetky tieto inšpirácie, tak mi začala vŕtať hlavou myšlienka, že by som si mohla aj sama také pekné veci vyrobiť. Možno by som sa tým mohla raz aj živiť. Potom prišiel môj manžel a vyslovil túto myšlienku nahlas nevediac, že o tom premýšľam aj ja. A vtedy to celé započalo.
"Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež."
Začali sme pracovať hlavne s paletami. Rozoberali sme ich a recyklovali do drevených nábytkov a bytových doplnkov. Skúšali sme, tvorili u mojich rodičov v garáži – veď aj najväčší velikáni, ako zakladatelia Apple, Google, Amazon či Disney začali v garáži.(smiech) Prácu s drevom máme čiastočne v rodine. Starký má krásne rezbárske diela vystavené v múzeu. Ocko tiež krásne vyrezáva a práca s drevom je jeho veľká záľuba. Možno som niečo od nich pochytila. Spolu s manželom sme sa pre tvorbu nadchli a celému tomu sme dali názov frensia.
Tvoríte z prírodných materiálov. Prečo ste si vybrali práve drevo a vlnu?
Máme veľmi radi prírodné materiály. Drevo je niečo, čo nám ponúka naša zem. Merino vlna, ktorá pochádza zo špeciálne vyšľachtených ovečiek, tiež. Nie je to niečo umelo vytvorené, ako napríklad plast. Je to niečo, čím našu planétu ďalej nezaťažujeme. Na tom nám záleží. Sú to materiály rozložiteľné a ďalej zrecyklovateľné.
100% merino vlna má okrem všetkého veľmi veľa úžasne oceniteľných vlastností, ako napríklad antibakteriálnosť, jemnosť, hypoalergénnosť, hrejivosť a veľa, veľa ďalších.
S vašou značkou sa mi neodmysliteľne spája – obrovská vlnená deka. Predpokladám, že ide o jeden z najpredávanejších produktov. Ako ste prišli na tento nápad?
K vlne sme sa dostali až neskôr. Keďže som videla, že práca s drevom je pre ženu naozaj fyzicky náročná chcela som nájsť niečo, čo bude “jemnejšie”, ženskejšie. Raz som narazila na fotografiu merino obrej deky a bola to láska na prvý pohľad. Vyhľadávala som si o vlne informácie a zadovážila prvú vlnu. Vždy nás veľmi teší, keď máme pozitívne odozvy a keď sa náš výrobok zákazníkovi páči. Keď pošlú fotografie, ako si ňou skrášlili a zútulnili svoju domovinu.
Vytvárate prevažne interiérové doplnky i nábytok. Čo všetko si môžu zákazníci u vás kúpiť a kde?
Zákazníci si môžu vybrať obrie prikrývky zo 100 % merino vlny s výberom z množstva farieb a rozmerov, rôzne merino vankúše, pelechy pre domáce zvieratká a taktiež si môžu kúpiť samotnú vlnu, ak si chcú vytvoriť niečo vlastné. Máme svoj internetový obchod frensia.sk, kde máme všetky vlnené výrobky. Drevený nábytok sme však na nejaký čas stiahli z ponuky, keďže sme sa mu už nestíhali venovať. No veríme, že sa k nemu čoskoro znovu prinavrátime. Okrem eshopu ponúkame výrobky aj na slovenskom handmade portáli SaShe. Využívame aj náš Instagram @frensia_atelier a Facebook stránku frensia.
Čo z vašej homemade produkcie by sme našli aj u vás doma?
Nuž, je toho viac. Z toho, čo ponúkame aj naším zákazníkom je to peliešok pre mačku, merino deky i vankúše. Potom viacero takých, ktoré v ponuke nemáme a sú iba naše.
Ktorý výrobok je vašou srdcovou záležitosťou? Čo vyrábate najradšej?
Najviac srdcu blízky je mi môj úplne prvý výrobok, a to drevená stropná polička na lane. Stále ju kdesi v dome uchovávam. :) Máme radi nové výzvy. Keď môžeme vyrobiť niečo netypické, podľa predstáv zákazníka. Je to také oživenie samotnej tvorby. Vymyslieť ako to urobiť, vykomunikovať ako to bude vyzerať, naplánovať proces tvorby, domyslieť detaily…
Ako vznikajú idey na nové produkty? Sledujete zahraničné trendy, alebo skôr pri navrhovaní veríte svojmu vkusu a intuícii?
Určite oboje. Je dôležité trh sledovať, no zároveň dať do výrobkov svoje srdce, obohatiť ho svojím nápadom, detailom, myšlienkou, posunúť ho do vlastnej dimenzie firmy. Urobiť to podľa seba. Veľakrát z prvotnej inšpirácie a zámeru vznikne niečo úplne iné, nové. To je na tom to najkrajšie. Tiež sa snažíme sledovať praktickú stránku a o čo majú ľudia záujem.
"Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja."
Páči sa mi, že popri čistote štýlu jednotlivých výrobkov pracujete, obzvlášť pri vlnených produktoch aj so širokou paletou farieb. Je to náhoda?
Ja osobne milujem takúto hru. Niečo jednoduché, minimalistické obohatiť niečím zložitejším, výraznejším. Poviem príklad. Čistý, vzdušný interiér ladený do neutrálnych farieb rozbijem výraznou cyklamenovou obro merino dekou. Krása.
Prečo sa podľa vás oplatí investovať do originality? Vieme ju na Slovensku oceniť?
Potešuje to. Odlišujeme sa tak jeden od druhého. Niekomu sa páči to a druhému zas ono. Svoj vkus, náhľad, štýl máme možnosť pretaviť do výsledku a ukázať ho svetu, čo je príjemné a pekné. A či vieme originalitu oceniť? Je to diskutabilná otázka. Na Slovensku je plno konzervatívnych ľudí, ktorí stavia radšej na klasiku, no taktiež sa čoraz viac stretávame s ľuďmi, ktorí sa inakosti neboja.
Aké sú vaše ďalšie plány a ciele v podnikaní?
Je strašne veľa toho, na čom pracujeme, no zhrniem to. Chceme stále viac zlepšovať kvalitu a vzhľad našich výrobkov. Chceme pracovať na nových dizajnoch a využitiach vlny. Máme v pláne vypustiť série článkov o rekonštrukciách starého nábytku aj interiéru. Taktiež uvedieme na trh nový super materiál, ktorý na Slovensku ešte nemáme, no o tom potom. Treba nás len sledovať a uvidíte.