Konečne sa vám podarilo nájsť byt, ktorý ste dlho hľadali. Absolvovali ste obhliadku a už ste sa v duchu tešili, že ste našli vaše vysnívané bývanie? Potom ste sa však dozvedeli, že táto nehnuteľnosť je založená a váš sen o kúpe sa rozplynul.

Chyba. Kúpa založenej nehnuteľnosti už dnes nie je žiaden problém. Banky medzi sebou spolupracujú a hypotekárny úver na nehnuteľnosti sa dá jednoducho vyplatiť. Nenechajte sa preto odradiť, ak je na liste vlastníctva ťarcha, resp. záložné právo hypotekárnym úverom v banke.

Aj takýto byt či dom totiž sa môže stať vašim novým bývaním.

Ako na to?

Ak sa rozhodnete pre kúpu založenej nehnuteľnosti, pri vyplatení zostávajúceho úveru máte na výber z dvoch možností – hotovosť alebo hypotéka, ktorú ste si možno aj tak plánovali vziať. Samotný postup je takmer rovnaký, v prípade hotovosti však trvá kratšie. Povedzme si to ale na rovinu. Kto má dnes k dispozícii tak veľkú hotovosť? Málokto.

Preto si v tomto článku opíšeme najčastejší spôsob, teda proces kúpy založenej nehnuteľnosti hypotékou.

1. Informujte sa v banke

Vaše prvé kroky by mali viesť do banky. Tu sa informujete o podmienkach hypotéky, o výške úroku či doby splácania. Skúsiť to môžete vo viacerých bankách a následne porovnať. Obráťte sa najskôr na banku, kde už máte založený účet, pretože tá vám zvyčajne dokáže poskytnúť lepšie podmienky.

2. Vyčíslenie zostatku pôvodného úveru

Majiteľ nehnuteľnosti, o ktorú máte záujem, požiada vo svojej banke o predčasné splatenie úveru. Výsledkom žiadosti je dokument, ktorý obsahuje vyčíslenú zostatkovú časť pôvodného úveru súčasného predávajúceho, pokutu za predčasné splatenie, číslo účtu banky pre zaslanie sumy na vyplatenie a dátum, do kedy je tak potrebné urobiť.

3. Schválenie hypotéky a podanie zmlúv do katastra

Po tom, čo vám banka schváli hypotéku, doložíte tlačivo s vyčísleným zostatkom a súhlasom na predčasné splatenie úveru od banky súčasného majiteľa nehnuteľnosti. Po schválení nastáva podpis úverovej a záložnej zmluvy a podanie na vklad do katastra.

4. Prevod peňazí

Kúpne zmluvy a všetky ostatné dokumenty predložíte vašej banke za účelom čerpania úveru. Následne vaša banka posiela za účelom splatenia úverového zostatku časť peňazí na účet inej banke. Druhá časť peňazí putuje na účet predávajúceho.

V tomto bode by sme vám radi (a pre istotu) dali do pozornosti aj dôležité náležitosti, ktoré by kúpna zmluva rozhodne mala obsahovať:

  • dlžná suma uvedená v potvrdení banky predávajúceho na vyplatenie zostatku úveru,
  • číslo účtu a variabilný symbol pre vyplatenie,
  • záväzok predávajúceho zabezpečiť po uhradení zostatku úveru výmaz záložného práva.

5. Podanie dokumentov do katastra

Hneď ako dorazia peniaze na jednotlivé účty je potrebné podať do katastra kúpne zmluvy s prílohami a návrh na vklad.

6. Zánik pohľadávky a výmaz záložného práva

Ak banka súčasného predávajúceho prijme peniaze na účet, vydá potvrdenie o zániku pohľadávky, tzv. kvitanciu. Tú potom zašle príslušnej správe katastra alebo ju vydá vám a vy ju doručíte na kataster. Po tomto kroku nastane výmaz pôvodného záložného práva.

Celý tento proces trvá za ideálnych podmienok približne mesiac. Na jeho konci držíte v rukách vytúžený list vlastníctva, kde už v kolónke vlastníka figuruje vaše meno. Stará ťarcha je vymazaná a zapísaná je nová ťarcha financujúcej banky kupujúceho.

Nič zložité, však? :)

Ak máte pocit, že v tom predsa len trošíčku tápete, dajte obavy bokom a využite služby realitnej kancelárie.

Realitné kancelárie svorne tvrdia, že kúpa nehnuteľnosti so záložným právom dnes už nie je nič neobvyklé. Pre šikovného makléra je tak tento proces každodennou rutinnou záležitosťou. Spoľahlivo vás ním prevedie a vy budete môcť pokojne spávať bez obáv z toho, či ste na niečo nezabudli a či je všetko v poriadku.