Žijeme v dobe, kedy voľné parkovacie miesta predstavujú chránené územné celky, po ktorých je maximálny dopyt, no takmer žiadna ponuka. Parkovanie dá občas poriadne zabrať všetkým, ktorí ešte nesiahli po vyhradenom parkovacom mieste.
Určite poznáte ten pocit, keď sa už tretí krát prevážate autom okolo bytovky a nie a nie nájsť jediné voľné parkovacie miesto. Táto situácia vie človeka rozhodiť. Priznajme si, že hoci vieme, že každodenný boj o voľné parkovacie miesto je náročný a stojí vás nemálo energie, času a pozitívneho naladenia. Napriek tomu, sa týmto peripetiám vystavujeme takmer denne.
Ak dúfate v to, že sa to raz zmení a aút bude čoraz menej, stúpajúci trend kúpy automobilov poukazuje na opačné tvrdenie. Teoreticky by situáciu mohli vyriešiť aj nápadití urban architekti, ktorí by, na autami preplnených sídliskách, navrhli funkčné riešenia.
Parkovanie sa vydáva na 1 kalendárny rok a musíte mať na jeho mieste trvalý pobyt
Poďme však k realite. Reálnym riešením situácie je zaistiť si vlastné vyhradené parkovacie miesto. Poradíme vám, ako na to.
1. krok: Administratívne úkony
Ak už ste odhodlaný ku kúpe svojho vlastného miesta na parkovanie, môžete svoje kroky nasmerovať priamo na webové stránky obecného alebo mestského úradu. Tu najdete oficiálne tlačivá k vybaveniu nového parkovacieho miesta.
Okrem žiadosti o vyhradenie parkovacieho miesta, si pripravte aj niekoľko ďalších prehlásení a dokumentov. Ste povinný predložiť platný občiansky preukaz, preukázať trvalý pobyt, čestné prehlásenie, že v lokalite parkoviska nevlastníte garáž, odstavné stojisko v garážovom dome, prípadne nemáte garáž alebo garážové odstavné stojisko v prenájme.
- Identifikačné údaje (meno a priezvisko/názov spoločnosti, trvalá adresa/sídlo spoločnosti, rodné číslo/IČO, kontaktné údaje)
- Upresnenie adresy na vyhradenie parkovacieho miesta
- Evidenčné číslo motorového vozidla
- K žiadosti sa prikladajú aj prílohy, ktoré sa líšia od prípadu, k prípadu (Kópia veľkého technického preukazu, celková situácia dopravného značenia, kópia preukazu ŤZP, Kópia parkovacieho preukazu ŤZP, Kópia rozhodnutia alebo komplexného posudku úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, Určenie použitia dopravných značiek a dopravných zariadení – (vydané cestným správnym orgánom – oddelením dopravných stavieb)
Povinnou súčasťou vašej žiadosti o vyhradenie nového parkovacieho miesta je aj situačný projekt, ktorý vypovedá o určení použitia dopravného značenia pre vyhradené parkovacie miesto. Po splnení všetkých administratívnych úkonoch je mestská časť povinná vám zabezpečiť vyhradené parkovacie miesto do 30 dní.
2. krok: Úhrada poplatkov
Ceny za využívanie vyhradeného parkovacieho miesta nie je možné paušalizovať. Ceny sa menia od regiónu, k regiónu a aj jednotlivé mestské časti majú rozličnú cenovú politiku. Pre predstavu si v Bratislave, v mestskej časti Petržalka, za parkovacie miesto zaplatíte približne 660 € za celoročné parkovacie spolu so zriaďovateľským poplatkom. Je to približne 1,80 € na deň, čo je pomerne akceptovateľná suma.
V iných mestských častiach Bratislavy by ste sa mohli pohybovať pri sume od 200 po 1 080 € za celoročné parkovanie na vyhradenom mieste. V ostatných slovenských mestách sa ceny pohybujú veľmi podobne, vždy cena závisí od lukrativity danej štvrte.
Parkovanie v Bratislave | Ročný poplatok |
---|---|
Staré mesto | 1 003 € |
Ružinov | 321,20 € s trvalým pobytom, 642,40 € bez |
Nové Mesto | 28 centov/m2/deň (cca 1 124 € ročne) |
Petržalka | 630 € |
Dúbravka | 220 € |
Rača | 9 centov/m2/deň |
Karlova Ves | 345,29 € |
Devínska Nová Ves | minimálne 330 € |
Parkovanie v krajských mestách | Ročný poplatok |
---|---|
Banská Bystrica | od 200 € |
Žilina | od 200 € do 2 000 € |
Košice | rezidenčné karty 20-35 € |
Trenčín | rezidenčné karty od 20-80 € |
Prešov | rezidenčné karty od 35 € do 100 €, vyhradené parkovanie od 630 do 1 330 € |
Poprad | rezidenčné karty 15 €, vyhradené parkovanie od 50 do 100 € |
Trnava | od 150 do 400 € |
3. krok: Predĺženie platnosti parkovného
Ako sme už spomínali, vyhradené parkovacie miesto vám patrí na jeden kalendárny rok. Ak ste medzičasom nezmenili plány, stačí požiadať o predĺženie povolenia a to ešte v lehote jeho platnosti. Aby sa nestalo, že vám po roku príde oznámenie o povinnosti odstrániť dopravné značenie. Postup je podobný, no administratívneho zaťaženia je o niečo menej.
Komentáre (Návod, ako si v meste vybavíte vyhradené parkovacie miesto. Len pre vaše auto)
Pridaj komentár
Zmena trvalého pobytu: Najjednoduchší návod na internete
Kúpa bytu, či domu sa spája s eufóriou z novej etapy vo vašom živote.
Ako však zmeniť trvalý pobyt?
Pre elimináciu stresov na úradoch sme vám zhrnuli prehľad v 7. krokoch, ktoré vás dovedú k vytúženému cieľu.
1. krok: Mestský úrad/Obecný úrad
Prvé kroky by ste mali nasmerovať na príslušný obecný, či mestský úrad, ktorý si zvolíte, podľa príslušnosti novej adresy. Čiže, ak ste kúpili nehnuteľnosť v Trnave, vyhľadáte mestský úrad v Trnave, ktorý zabezpečí odhlásenie z pôvodného trvalého bydliska a prihlásenie novej adresy.
Prihlásiť na trvalý pobyt sa môžete aj elektronicky s platným elektronickým občianskym preukazom. Presný návod ako na to nájdete na stránke navody.digital.
V prípade, že sa sťahujete celá rodina, nie je potrebné, aby ste na mestský úrad prišli všetci osobne. Všetko môže vybaviť jedna osoba, no s platnými dokladmi všetkých členov rodiny.
Budete potrebovať so sebou tieto doklady:
- Občiansky preukaz/potvrdenie o občianskom preukaze alebo cestovný pas prípadne potvrdenie o občianstve SR
- Rodný list dieťaťa do 15 rokov, občiansky preukaz dieťaťa od 15 rokov.
Ak ste vlastníkom nehnuteľnosti je potrebné predložiť aj list vlastníctva z katastrálneho úradu, ktorý nie je starší ako 3 mesiace.Od 1.9.2018 list vlastníctva nemusíte dokladovať, vedia si ho vyhľadať už priamo na úrade- V prípade, ak nie ste vlastníkom nehnuteľnosti, vyžaduje sa notársky overený písomný súhlas všetkých vlastníkov. V prípade nájmu, nezabudnite predložiť aj nájomnú zmluvu.
- Ak ste dlhodobo žili v zahraničí, zoberte si pas a osvedčenie o štátnom občianstve, ktoré nie je staršie ako 6 mesiacov.
- Pokiaľ sa zároveň zmenil aj váš rodinný stav, predložíte aj sobášny list, prípadne rozsudok o rozvode.
Ak máte dieťa
Novonarodené deti sú automaticky zapísané na miesto trvalého pobytu matky. Ak nie je trvalý pobyt matky známy, dieťaťu sa zapíše trvalý pobyt v obci, v ktorej sa narodilo. Ak sa vám dieťa narodilo v zahraničí, musíte ho prihlásiť v ohlasovni.
Mestský úrad vám vydá na počkanie potvrdenie o zmene trvalého pobytu, ktorým sa preukážete v nasledujúcich inštitúciách. Naplánujte si to preto na jeden deň, ktorý venujete vybaveniu prvých základných úradov.
Odporúčame vám sa vopred informovať o ich úradných dňoch a hodinách, aby ste si cestu naplánovali vopred a predišli tak zbytočne vynaloženej energii. So zmenou adresy sa na väčšine úradov stretnete so správnymi poplatkami. Rovnako aj na mestskom úrade vo výške 5 €. Ak si zmenu riešite elektronicky, zaplatíte len 2,5 €.
Koľko kde zaplatíte
Mestský/Okresný úrad – 5 €
Vydanie nového občianskeho preukazu – 4,50 €
Prehlásenie vozidla v evidencii – 4,50 €
Nové evidenčné čísla ak ste z iného okresu – 16,50 €
Vydanie listu vlastníctva na pošte a na Katastrálnom úrade – 8 €
2. krok: Polícia – Oddelenie dokladov a Okresný dopravný inšpektorát
Nová adresa si vyžaduje aj zmenu dokladov, čiže vás nasmerujeme na oddelenie dokladov. Aj tu je potrebné dodržať zákonnú lehotu do 30. dní od zaevidovania novej adresy trvalého pobytu.
Na polícii podáte žiadosť o vydanie nového občianskeho preukazu a preukážete sa potvrdením o zmene trvalého pobytu, ako aj pôvodným občianskym preukazom.
Za vydanie nového občianskeho preukazu z dôvodu zmeny alebo zápisu nových údajov sa platí správny poplatok 4,50 €. Do 30 dní vám príde SMS správa, že si váš nový občiansky preukaz môžete prevziať.
Požiadať o nový občiansky môžete aj elektronicky, ak ste už mali vydaný elektronický občiansky preukaz s čipom.
Čo znamená zmena trvalého pobytu ak vlastníte auto?
Ak ste majiteľom motorového vozidla, na oddelení dokladov sa ešte chvíľu zdržíte. Návštevu inštitúcie si naplánujte oveľa skôr, nakoľko pre vás platí zákonná lehota 15 dní na požiadanie o prehlásenie vozidla v evidencii so správnym poplatkom 4,50 €. Ak ste sa sťahovali do iného okresu, platí pre vás aj povinnosť vybaviť si nové evidenčné čísla s poplatkom 16,50 €.
Pre majiteľov áut je ešte potrebná návšteva dopravného inšpektorátu. Vypíšete si žiadosť o vydanie nového technického preukazu z dôvodu zmeny trvalého pobytu. Spolu so žiadosťou predložíte nový občiansky preukaz, malý a veľký technický preukaz a doklad o uzavretí povinného zmluvného poistenia. Všetky zmeny, ktoré ste vykonali sú samozrejme potrebné ohlásiť aj k povinnej a havarijnej poistke v príslušnej poisťovni.
3. krok: Sociálna poisťovňa
Ak ste zamestnanec, máte povinnosť oznámiť skutočnosť o zmene adresy ihneď svoju zamestnávateľovi. On už následne komunikuje so Sociálnou poisťovňou, pričom musí dodržať lehotu 8 dní, preto sa snažte všetky potrebné údaje dodať čo najskôr.
Povinnosť nahlásiť zmeny platí aj pre podnikateľov, SZČO, poberateľov sociálnych dávok, dobrovoľne poistené osoby, ženy alebo muži na materskej dovolenke.
4. krok: zdravotná poisťovňa
Zmenu trvalého pobytu od 1.1.2017 nemusíte oznámiť zdravotnej poisťovni ak ste štátnym občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, ale odporúča sa, aby ste tak urobili kvôli budúcej komunikácii. Túto zmenu však môžete nahlásiť aj emailom alebo telefonicky, čo vám značne ušetrí množstvo času a energie. Ak nie ste štátnym občanom SR s trvalým pobytom na územi SR, zmenu musíte nahlásiť do 8 dní.
5. krok: poisťovne a banky
Pri uzavretí poistných zmlúv, bankových účtov, či iných poskytovaných služieb si spoločnosti vyžadujú informovanie o akýchkoľvek zmenách. Jednou z nich je aj zmena trvalého bydliska. Návštevu si naplánujte až s novým občianskym preukazom, ktorý bude slúžiť pre overenie informácií.
6. krok: mobilní operátori a ostatní poskytovatelia služieb
Zmenu trvalej adresy nahláste aj mobilným operátorom, či iným poskytovateľom služieb, s ktorými máte uzatvorenú zmluvu o poskytovaní služieb. K zmene opäť postačí váš nový občiansky preukaz.
7. krok: Kataster nehnuteľností
Ak ste vlastníkom nehnuteľnosti, máte ešte o jednu povinnosť navyše. Do 30 dní nahlásite zmenu aj na odbor katastra Okresného úradu, kde vlastníte nehnuteľnosť. Je potrebné vyplniť tlačivo “Žiadosť o vyznačenie zmeny trvalého pobytu”, ktoré spolu s kópiou občianskeho preukazu, potvrdení o zmene trvalého bydliska, a listom vlastníctva odovzdáte osobne alebo pošlete poštou.
Pred vytúženým užívaním si nového bývania, nezabudnite ešte informovať všetky ďalšie spoločnosti, od ktorých dostávate poštu, aby sa všetky dokumenty dostali do správnych rúk v správnom čase.
Gratulujeme došli ste do cieľa. Teraz už len naplánovať kolaudačnú párty.
Už niekoľkokrát som sa sťažovala na rôznych úradoch aj na polícii ale problém na Michalskej 3. ešte stále trvá.
V dome je veľký hluk, nie len celý deň ale aj celú noc. Nebytové a bytové priestory sa nelegálne prenajímajú, hlavne cudzincom na krátkodobé prenájmy. V dome alebo na dverách nie je označené, že sú to ubytovacie priestory.
Oproti môjmu bytu je tiež prenajatý menší NP kde niekedy býva aj 8-10 ľudí. Priestoroch nie je WC, ale je na pavlači, / tesne vedľa môjho bytu/ kde ľudia chodia nonstop celú noc aj 20 -30 krát. Celú noc zapínajú svetlá, búchajú, kričia, na pavlači fajčia, pijú alkohol a drogujú, a čo je najhoršie, všetko počujem, ako vykonávajú svoje potreby na WC. Je to deprimujúce, robí mi to psychické problémy, každú noc to musím počúvať. Veľa krát nájomníci si pomýlia dvere a strkajú kľúče do mojich dverí a búchajú. Prvý krát, keď sa mi to stalo ráno o 4.00 pozrela som cez kukátko a veľmi som sa zľakla, nakoľko pred dverami stály muži v čiernej pleti. Vyzerali veľmi zvláštne. Cudzinci v NP spávajú a celú noc vykrikujú , spievajú a behajú na pavlači.
Mám v dome strach. Je to reštitučný dom, bývam tam len ja a sused a ostatné byty sa prenajímajú hocikomu nelegálne. Spomínané priestory od majiteľov domu prenajíma jeden pán, a potom ich prenajíma ďalej cudzincom. Tento pán sa mi vyhrážal smrťou, keď som sa sťažovala správkyne domu, a vkuse ma slovne napadá .
Momentálne sa prerába v dome ďalší byt, bez súhlasu stavebného a pamiatkového úradu. Celý deň od rána do večera sa vrtá, búcha, vypínajú vodu a elektriku. Tiež nič neoznámili nájomníkom. V dome boli prerobené nelegálne aj ďalšie priestory, ktoré boli vo veľmi zlom vstave. V takom byte bývam aj ja, ale keď som ho prerábala, ja som musela mať povolenie na všetko.
V roku 2016 bola v reštaurácií Minerva rekonštruovaná, robili aj novú vzduchotechniku, ktorej ukončenie (komín) je osadené tesne pred mojimi oknami. V celom dome je smrad. Stále sa mi do bytu vháňajú kuchynské výpary. Nemôžem pravidelne ani vetrať. Minulý rok som písala na úrady, ale nikto na danej adrese neevidoval žiadne povolenie, ktoré by vyššie uvedené povoľovalo. Bolo mi prisľúbené, že situácia bude prešetrená
Do dnešného dňa nebol môj podnet riešený. Ďalší problém, je, že reštaurácia je veľmi hlučná, každý deň je na dvore hluk a bordel. V noci o 2.00 vyhadzujú smeti a ukladajú veci, všetko je počuť.